Změna zákona se blíží. Marketingové firmy už nebudou moct nabízet ‚výhodné‘ nabídky po telefonu
Marketingovým firmám zbývají poslední měsíce, kdy můžou prakticky kohokoli kontaktovat s nabídkami po telefonu. Od července budou moct volat jen těm, kteří to odsouhlasili ve veřejných telefonních databázích. Některé firmy ale klientům tvrdí, že pouhé zprostředkování kontaktu s prodejcem bude i pak v pořádku. To ale není podle Českého telekomunikačního úřadu pravda.
Zákon zatrhne přímé telefonní nabídky zdánlivě levných služeb a zboží lidem, kteří o ně nestojí. Vztahovat se bude i na hovory, které se snaží klienta s prodejcem propojit. Zákon platí už od ledna, v praxi ale bude účinný až od července.
Přibývá domácností, které chtějí vyrábět elektřinu z vlastních solárů. Naráží ale na zastaralé zákony
Číst článek
Marketingové firmy volají lidem a ptají se jich, jestli je může s nabídkou energií následně kontaktovat někdo jiný. Někteří pak tvrdí, že tato praktika bude možná i po změně zákona. S tím ale nesouhlasí Tereza Meravá z Českého telekomunikačního úřadu.
„Podle Českého telekomunikačního úřadu se kontaktování za účelem marketingu rozumí jak přímé, tak i nepřímé kontaktování za účelem nabídky zboží a služeb. V popisovaném případě jde o nepřímou nabídku, což je obdobný případ, jako je nabídka schůzky například s možností nabídky zboží nebo služeb, a to je považováno za kontaktování za účelem marketingu,“ popsala pro Radiožurnál Meravá.
Pokud klienti uvěří obchodníkům, že je jejich postup v pořádku, hrozí, že nebudou protizákonné telefonáty po 1. červenci nahlašovat. Tím pádem by se telefonisté vyhnuli pokutě, která může být až 50 milionů korun, případně až 10 procent z obratu firmy.
Pražská energetika na jaře zdraží. Zákazníci zaplatí za elektřinu o čtvrtinu a za plyn o 30 procent více
Číst článek
Je samozřejmě možné, že v prvních týdnech bude telekomunikační úřad, který bude pokuty udělovat, v jejich výši o něco mírnější.
Spotřebitelská organizace dTest se v poslední době také setkala se sérií stížností klientů, kteří si třeba i před několika lety nechali přes třetí osobu zprostředkovat dodavatele energií. A ta jim vybrala některého z těch, kteří v posledních měsících skončili.
Teď se zprostředkovatelé obrací na spotřebitele s tím, že jim měli krach nahlásit. A protože to neudělali, dostanou pokutu.
„Evidujeme zvýšený počet stížností spotřebitelů, kteří v roce 2018 nebo 2019 podepsali plnou moc a už na to zapomněli. Tyto pokuty jsou nepřiměřené, ale hlavně nevyplývají ze smlouvy. Povinnost tam není. Nároky energošmejdů jsou absurdní,“ zhodnotil právník dTestu Jiří Zelenka.
Požadované pokuty se pohybují kolem částky 5000 korun. A lidé by je určitě platit neměli.