Změna zákona se blíží. Marketingové firmy už nebudou moct nabízet ‚výhodné‘ nabídky po telefonu

Marketingovým firmám zbývají poslední měsíce, kdy můžou prakticky kohokoli kontaktovat s nabídkami po telefonu. Od července budou moct volat jen těm, kteří to odsouhlasili ve veřejných telefonních databázích. Některé firmy ale klientům tvrdí, že pouhé zprostředkování kontaktu s prodejcem bude i pak v pořádku. To ale není podle Českého telekomunikačního úřadu pravda.

Tento článek je více než rok starý.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Senior telefonuje, pevná linka, telefon (ilustrační foto)

Ilustrační foto | Zdroj: Pixabay | Licence Pixabay,©

Zákon zatrhne přímé telefonní nabídky zdánlivě levných služeb a zboží lidem, kteří o ně nestojí. Vztahovat se bude i na hovory, které se snaží klienta s prodejcem propojit. Zákon platí už od ledna, v praxi ale bude účinný až od července.

Přibývá domácností, které chtějí vyrábět elektřinu z vlastních solárů. Naráží ale na zastaralé zákony

Číst článek

Marketingové firmy volají lidem a ptají se jich, jestli je může s nabídkou energií následně kontaktovat někdo jiný. Někteří pak tvrdí, že tato praktika bude možná i po změně zákona. S tím ale nesouhlasí Tereza Meravá z Českého telekomunikačního úřadu.

„Podle Českého telekomunikačního úřadu se kontaktování za účelem marketingu rozumí jak přímé, tak i nepřímé kontaktování za účelem nabídky zboží a služeb. V popisovaném případě jde o nepřímou nabídku, což je obdobný případ, jako je nabídka schůzky například s možností nabídky zboží nebo služeb, a to je považováno za kontaktování za účelem marketingu,“ popsala pro Radiožurnál Meravá.

Pokud klienti uvěří obchodníkům, že je jejich postup v pořádku, hrozí, že nebudou protizákonné telefonáty po 1. červenci nahlašovat. Tím pádem by se telefonisté vyhnuli pokutě, která může být až 50 milionů korun, případně až 10 procent z obratu firmy.

Pražská energetika na jaře zdraží. Zákazníci zaplatí za elektřinu o čtvrtinu a za plyn o 30 procent více

Číst článek

Je samozřejmě možné, že v prvních týdnech bude telekomunikační úřad, který bude pokuty udělovat, v jejich výši o něco mírnější.

Spotřebitelská organizace dTest se v poslední době také setkala se sérií stížností klientů, kteří si třeba i před několika lety nechali přes třetí osobu zprostředkovat dodavatele energií. A ta jim vybrala některého z těch, kteří v posledních měsících skončili.

Teď se zprostředkovatelé obrací na spotřebitele s tím, že jim měli krach nahlásit. A protože to neudělali, dostanou pokutu. 

„Evidujeme zvýšený počet stížností spotřebitelů, kteří v roce 2018 nebo 2019 podepsali plnou moc a už na to zapomněli. Tyto pokuty jsou nepřiměřené, ale hlavně nevyplývají ze smlouvy. Povinnost tam není. Nároky energošmejdů jsou absurdní,“ zhodnotil právník dTestu Jiří Zelenka.

Požadované pokuty se pohybují kolem částky 5000 korun. A lidé by je určitě platit neměli.

Alena Hesová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme