Marže velkých obchodníků prodražují potraviny až o stovky procent

Za poloviční i nižší ceny by mohly obchodní řetězce prodávat potraviny, pokud by si ovšem účtovaly stejné marže jako malí obchodníci. Marže velkých obchodníků totiž potraviny značně prodražují, a to až o stovky procent.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Potraviny pro diabetiky (ilustrační foto) | Foto: Filip Jandourek

„Kvalita je tady o hodně lepší, právě proto máme dražší ceny,“ říká vedoucí malé masny na pražských Vinohradech. Podle ní kvůli snaze o větší kvalitu svých potravin mají ale malí obchodníci menší zisky.

Drobní obchodníci jsou totiž omezeni tím, že nemohou stlačit ceny pro výrobce, a tak se musejí i jejich marže držet při zemi. To potvrzují i majitelé nedalekého obchodu s ovocem a zeleninou: „Marže se pohybují okolo 15-20 procent. Nějakých 100 procent nepřipadá vůbec v úvahu.“

Zatímco klientela velkých obchodů slyší na slovo „akce“, do malých se chodí nakupovat prověřené a kvalitní zboží. To je také jediná cesta k tomu, aby maloobchody v tvrdé konkurenci obstály. Jinak nemohou odolávat tlaku řetězců, které umí nabídnout v akci zboží i za nižší cenu, než jsou reálné výrobní náklady.

Snížená cena potravin v akci může někdy znamenat i nižší kvalitu

Číst článek

Podle Miroslava Tomana z potravinářské komory si ale takovéto případné ztráty kompenzují nízkými cenami pro dodavatele a maržemi, které často přesahují 100 procent:

Přehrát

00:00 / 00:00

O tvoření marží u velkých a malých obchodníků se zajímala reportérka Zuzana Vlčková

„U základních potravin jsou marže okolo 10-15 procent. Čím je ale výrobek kvalitnější, čím má vyšší přidanou hodnotu, tím se marže pohybují až ve stovkách procent. Například u tvarohů je to až 200 procent, u jogurtů se bavíme okolo 50-60 procentech. U sálamů od 45 procent nahoru.“

Jak se marže tvoří, nechtějí oslovení mluvčí obchodních řetězců komentovat. Jan Dvořák z řetězce Tesco ale zdůrazňuje, že marže ve své podstatě není zisk obchodníka:

„Marže v prostředí moderního retailu jsou desítky tisíc pracovních míst napříč republikou včetně sociálně ohrožených regionů, náklady na energie, dopravu, na samotné obchody, na jejich obslužnost a v neposlední řadě i peníze zaplacené na daních a odvodech do českého státního rozpočtu. Samotný zisk v marži tvoří opravdu zanedbatelnou část.“

Češi začínají při nákupech preferovat kvalitu, i za vyšší cenu

Číst článek

Dochází tak k paradoxní situaci, kdy mají prvotní producenti stále nižší výnosy, a to i při stoupající ceně potravin. To je také společně s dovozem levného zboží ze zahraničí jednou z hlavních příčin propadu v potravinářské výrobě, ke kterému došlo v loňském roce.

Tržní podíly 10 největších řetězců na trhu rychloobrátkového zboží v roce 2011 | Foto: ČTK

Zuzana Vlčková, Matěj Skalický Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme