Nová firma, ale stále Metrostav. Čtveřice firem si stěžuje na obcházení verdiktu soudu v kauze Rath

Tři ze čtyř největších stavebních firem na českém trhu a k tomu jeden z velkých hráčů v silničním stavitelství se společně obrátili na Ředitelství silnic a dálnic a Asociaci krajů kvůli účasti společnosti MI Roads, která spadá pod Metrostav, v soutěžích o stavby či opravy silnic. Napsal to v pátek server Zdopravy.cz.

Praha Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Metrostav

MI Roads vznikla v červenci, vzápětí začala podávat nabídky. Reference si zajišťuje přes další firmu ze skupiny Metrostav, společnost BES | Zdroj: Fotobanka Profimedia

Firma patřící přes Metrostav Infrastructure do skupiny Metrostav byla založena měsíc poté, co pražský vrchní soud v korupční kauze Davida Ratha uložil Metrostavu i jeho dceřiné společnosti Metrostav Infrastructure tříletý zákaz účastnit se soutěží o veřejné zakázky. Ředitelství silnic a dálnic čeká na právní posudek, Metrostav věc nekomentuje. 

Společný dopis adresovaný Ředitelství silnic a dálnic a Asociaci krajů sepsali šéfové společností Eurovia CS, Strabag, Skanska a Colas.

Metrostav je první velká ryba. Stopka ho může položit, míní protikorupční expert

Číst článek

„Jsme přesvědčeni, že tak dochází k nerespektování uloženého trestu zákazu plnění veřejných zakázek nebo účasti ve veřejné soutěži, které lze právně kvalifikovat jako trestný čin maření výkonu úředního rozhodnutí,“ píše se v dopise.

MI Roads vznikla v červenci, vzápětí začala podávat nabídky. Reference si zajišťuje přes další firmu ze skupiny Metrostav, společnost BES.

Čtveřice stavebních firem v dopise na Ředitelství silnic a dálnic a Asociaci krajů apeluje, aby vhodně nastavily podmínky účasti v zakázkách, důsledně kontrolovaly prokázání kvalifikace a utvrzení povinnosti plnit zakázku kapacitami, které firmy prokázaly v kvalifikaci.

„Nejprve jsme vznášeli dotazy na regulérnost její účasti přímo v rámci tendrů a nyní jsme dospěli ke společnému podnětu dvěma subjektům, které v dané situaci považujeme za nejrelevantnější,“ uvedl vedoucí vnějších vztahů Skanska Central Europe Ondřej Šuch. Firmy podle něj vyčkají na odpověď obou organizací a podle toho zváží další kroky.

Ředitelství silnic a dálnic se situací kolem MI Roads zabývá několik týdnů. „Nechali jsme si zpracovat právní stanovisko a podle jeho výsledku budeme postupovat,“ řekl generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl.

Ztráta 33 miliard

Podle serveru Zdopravy podobně jako u začátku Metrostav Infrastructure hrozí, že se výběr dodavatelů u některých zakázek zadrhne na několik měsíců i let kvůli sporům o to, zda MI Roads může nabídku podat, nebo ne.

Mluvčí Metrostav Infrastructure Michal Jurman v červenci řekl, že MI Roads chce působit v segmentu silničního stavitelství na českém trhu.

„Dovolte mi, abych vás, co se týká činnosti MI Roads, a. s., odkázal na webové stránky této společnosti. Více téma v tuto chvíli komentovat nebudeme,“ uvedl nyní.

Vrchní soud v Praze ve druhé polovině června potvrdil Metrostavu tříletý zákaz účasti na veřejných zakázkách za to, že firma podplácela a manipulovala s veřejnými zakázkami v takzvané druhé větvi korupční kauzy bývalého středočeského hejtmana Davida Ratha.

Tři roky bez veřejných zakázek a 10 milionů pokuty. Metrostav s trestem nesouhlasí, podá dovolání

Číst článek

Metrostav dostal i desetimilionovou pokutu a odvolací soud do zákazu účastnit se veřejných soutěží nově zahrnul Metrostav Infrastructure. Společnost s trestem nesouhlasí a po vynesení rozsudku informovala, že podá dovolání k Nejvyššímu soudu.

Skupina Metrostav už dříve odhadovala, že za tři roky bez veřejných zakázek přijde o 33 miliard korun.

Metrostav a Metrostav Infrastructure figurují také v další soudní kauze. Pardubický soud v polovině září nepravomocně uznal vinu těchto dvou firem, další společnosti a jednoho obžalovaného v machinacích při opravách kladrubského hřebčína.

Od souhrnných trestů ale upustil, protože podle soudce již obžalovaní byli dostatečně potrestáni v předchozích rozhodnutích soudů.

ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme