Ministr Milek chce, aby ÚOHS prověřil mléko za korunu. ‚Běžná obchodní praxe,‘ reaguje Kaufland

Ministerstvo zemědělství chce poprvé podat podnět Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) kvůli slevovým akcím v obchodních řetězcích. Ministru zemědělství v demisi Jiřímu Milkovi (za ANO) se nelíbil prodej litru mléka v Kauflandu za korunu. Podle firmy jde o běžnou praxi.

Tento článek je více než rok starý.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Mléko (ilustrační foto)

Ilustrační foto. | Foto: Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 2.0 Generic, Pedro Moura Pinheiro

„Rozhodně nepovažujeme z pohledu zemědělců a potravinářů za standardní, aby podobnými slevovými akcemi bylo degradováno jejich úsilí a fakticky tak docházelo k pokřivování trhu. Doslova devalvační ceny zmíněných potravin navíc mohou přispět k rozšíření fenoménu plýtvání,“ uvedl úřad v tiskové zprávě.

Slevy nejsou zadarmo. ‚Kvůli ceně se snižuje kvalita,‘ vysvětlují analytici

Číst článek

Podle něj z pohledu platných zákonů nejde prodávat zboží za podnákupní nebo podnákladové zboží, což je v případě litru mléka za korunu zcela markantní.

„Stejně tak je diskutabilní otázka takového tržního chování dopadu na výběr DPH. S ohledem na všechny tyto skutečnosti pan ministr zmínil nezbytnost prošetření ze strany ÚOHS, případně i ze strany dalších institucí. Právě probíhá právnická analýza možností a příprava podnětu,“ dodalo ministerstvo, které v minulosti ještě žádný návrh k antimonopolnímu úřadu na šetření těchto praktik nepodalo.

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) teď podle mluvčího Martina Švandy prověřuje několik podobných podnětů, které se týkají prodeje rohlíků v Kauflandu za 50 haléřů. Podnákladové ceny ale může antimonopolní úřad řešit jen v případě, že jsou spojené s nějakou nekalou prodejní praktikou.

Jednorázové akční nabídky

„Žádný oficiální podnět jsme doposud neobdrželi. Jednorázové krátkodobé akční nabídky, které se pravidelně neopakují, jsou běžnou obchodní praxí, která je v souladu s právními předpisy ČR,“ oponuje ministerstvu mluvčí řetězce Renata Maierl.

Ministr v demisi Milek mluvil o této prodejní akci i před poslanci při sněmovních interpelacích. „To by si nedovolili podle mě v žádné staré evropské zemi. Jenom u nás nám rozbourají náš trh, vozí sem vykostěnou vepřovou kýtu za 60 korun, vozí sem přebytky. Dneska jsme bohužel svědci souboje národních rozpočtů,“ řekl podle sněmovního stenoprotokolu zákonodárcům.

Ministr zemědělství v demisi Jiří Mílek (za ANO) | Foto: Michaela Danelová | Zdroj: Český rozhlas

Obchodní řetězec nabízel na přelomu května litr polotučného trvanlivého mléka K-Classic za jednu korunu ke každému nákupu, který stál více než 100 korun.

Úřad v polovině dubna oznámil, že zatím nechystá regulace obchodních řetězců. Dříve Milek mluvil jako o zajímavých nápadech zavádění minimální marže na potraviny, byl nakloněn také minimálnímu zastoupení českých potravin na obchodních pultech.

Podle dubnového vyjádření by se měly všechny články výrobně-prodejního řetězce na sporných věcech dohodnout samy, pokud ne, přijde regulace.

vvr, ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme