Miliardy pro resort dopravy komplikují přijetí rozpočtu

Jednání o státním rozpočtu míří do finále. Vláda má na jeho schválení čas jen do konce září, zítra by o něm měla jednat už potřetí. Někteří ministři se dál snaží získat pro své resorty víc peněz, mezi nimi i šéf resortu dopravy.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Ministerstvo dopravy. Ilustrační foto.

Ministerstvo dopravy. Ilustrační foto. | Foto: Tomáš Adamec

Pavel Dobeš z Věcí veřejných varuje, že pokud nedostane navíc 9 miliard, resort nebude moci dokončit některé silniční stavby a Česko přijde o miliardy z Evropské unie. Také předseda sněmovního podvýboru pro dopravu Petr Bendl z ODS je přesvědčený, že navrhovaných 37 miliard v příštím roce nebude stačit.

Přehrát

00:00 / 00:00

O penězích pro resort dopravy mluvili v poledních Ozvěnách dne předseda sněmovního podvýboru pro dopravu Petr Bendl z ODS a stínový ministr dopravy za ČSSD Milan Chovanec

„Bude to znamenat, že Česká republika bude muset některé prostředky v řádu miliard vracet Evropské unii. Navíc řada staveb běží díky financování z EU a státní podpora je minimální. V případě, že by tyto stavby nebyly dokončeny, pak bychom museli vracet i peníze, které už v podstatě čerpáme,“ varoval Bendl.

Priority české republiky jsou přitom podle něj jasné. „Dostavba pražského okruhu a rychlostní silnice R35, která by byla paralelní s dálnicí D1. Pak jsou to další dálniční sítě jako například D3 z Prahy přes České Budějovice do Rakouska.“

Vyvlastnění ve veřejném zájmu

Podle Bendla jsou potřeba legislativní kroky, které by některé stavby zlevnily. „Například u jedné části pražského okruhu, která stála zhruba 5 miliard korun, šla zhruba polovina na výkup pozemků,“ upozornil Bendl. Pozemky totiž po zavedení stavby do územního plánu mnohonásobně zdraží, což nahrává spekulantům.

Stejná pohled má i hejtman Plzeňského kraje a stínový ministr dopravy Milan Chovanec z ČSSD. Stát se podle něj musí odhodlat k nějakému systému vyvlastnění ve veřejném zájmu.

„Používají to v Německu a používají to i další země v EU. Stát musí navíc ucpat cedník, kterým protékají veřejné peníze a musí se snažit o větší výběr daní,“ dodal Chovanec.

Igor Maňour, Viktorie Hošková, Jan Bumba Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme