Ministerstvo chce změnit proexportní politiku. Navýší počet poboček CzechTrade

Stávající proexportní politika ministerstva průmyslu a obchodu je nedostačující. Proto se ministerstvo rozhodlo pro novu strategii. Chce o polovinu navýšit počet poboček CzechTrade a zkoordinovat jeho činnost s obchodními rady na velvyslanectvích a s kancelářemi CzechInvestu. Změnit se má také celá orientace proexportní politiky.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Poslanecká sněmovna 8.2.2011. Martin Kocourek

Poslanecká sněmovna 8.2.2011. Martin Kocourek | Foto: Filip Jandourek

Česká exportní politika se dodnes zaměřovala na teritoria, kam by se mohl český exportér dostat. Blíží se ale změna. Ministerstvo průmyslu a obchodu se chce místo geografických oblastí soustředit na konkrétní obory. Navíc se má síť přeshraniční podpory sjednotit.

Přehrát

00:00 / 00:00

Celý příspěvek Barbory Kreuzerové si také můžete poslechnout.

„Je to sjednocení naší zahraniční sítě agentur CzechTrade a CzechInvest. Chceme pracovat přes systém regionálních center a potom přes jednotlivá tykadla do jednotlivých zemí, což znamená větší pokrytí světových trhů a zároveň zvýšení efektivity. To znamená, že za stejné nebo ještě méně peněz dosahovat lepších výsledků,“ řekl ministr průmyslu a obchodu Martin Kocourek.

Nová páteřní síť podpory exportu vznikne na základech již stávající sítě kanceláří CzechTrade, které momentálně českým exportérům v zahraničí už pomáhají. „Jednak se zvýší zhruba na dvojnásobek rozsah zemí, ve kterých budeme asistovat našim firmám. To znamená z nějakých 35 zhruba na 70. Navýšením kapacit dosáhneme zhruba dvojnásobného času, který bude firmám k dispozici, asi 60 tisíc hodin,“ upřesnil generální ředitel společnosti CzechTrade Ivan Jukl.

Zásadní změnou by také měl být přechod na budování sítě B2B, tedy Bussines to Bussines. V tomto případě se jedná o síť vztahů mezi obchodními společnostmi s vyloučením koncových spotřebitelů. „Tak jak ji chceme zvětšit, tak bychom to chtěli udělat nejdéle do první poloviny příštího roku,“ odhadl Jukl.

Žádné peníze navíc

V další fázi by podle ministra průmyslu a obchodu Martina Kocourka mělo dojít k budování další partnerské sítě. Například také na úrovni Bussines to Goverment, tedy vztahu podnikatelů a vlády daného státu. I tato síť by ale měla vznikat na základech stávajících kanceláří CzechTrade.

Martin Kocourek vysvětlil, že si agenturu CzechTrade vybrali proto, že si spolupráci s ní všichni chválili. „České obchodní subjekty si spolupráci s ní pochvalovaly, takže to jsme vzali jako základ. A tuto síť se snažíme rozvinout,“ řekl Kocourek.

Nová strategie ale nebude zadarmo. Přestože agenturní síť dokáže určité zisky generovat v budoucnu sama, tak na financování se bude muset podílet také stát. A to hlavně v prvotní investici.

„Prostředky, které dostaneme, budou z rozpočtu ministerstva průmyslu a obchodu. Nejedná se o žádné další prostředky na podporu exportu, jsou to prostředky, které dosud v rámci dohody ministerstva průmyslu a obchodu a ministerstva zahraničních věcí šly na zahraniční síť, akorát spíš na její diplomatickou síť,“ vysvětlil Jukl.

Ministerstvo průmyslu a obchodu i CzechTrade ale upozorňují na to, že export českých podnikatelů nemůže podporovat jen stát. Ten má pouze vytvořit základ, ze kterého se odrazí samotné firmy. Musí to být především ony, které se budou o expanzi za hranice České republiky snažit. CzechTrade jim má podat pouze pomocnou ruku.

Barbora Kreuzerová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme