Ministerstvo chystá další zpoplatnění silniční nákladní dopravy

Ministerstvo dopravy připravuje další zpoplatnění silniční nákladní dopravy. Současný systém mýtného už v pondělí přinesl první vybranou miliardu korun. Postupně by výnosy z mýta mohly dosahovat pěti až šesti miliard korun. Půjdou do fondu dopravní infrastruktury. Uspokojí ale jen malou část jeho potřeb, protože na výstavbu nových silnic a dálnic bude ročně třeba kolem 80 miliard korun.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Výstavba mýtné brány

Výstavba mýtné brány | Foto: estav.cz

Před spuštěním je druhá etapa mýtného, při které bude stát vybírat poplatky prostřednictvím firmy Kapsch i na silnicích I. třídy. K tomu bude sloužit takzvaný hybridní systém, který navrhla firma Kapsch. Další fází bude zpoplatnění silnic II. a III. třídy. K těmto plánům se musí vyjádřit i kraje, vysvětlil ministr dopravy Aleš Řebíček.

"Komunikace mají ve správě jednotlivé kraje, nicméně jednotlivé kraje nemůžou postupovat každý samostatně, musí postupovat jako jeden celek, protože není možné, aby jeden kraj zaváděl mýtné a druhý ne, aby Středočeský kraj uzavřel Prahu a zdražil život v Praze."

Ministerstvo musí s kraji projednat a vyřešit také problémy objíždění zpoplatněných úseků a výjimky z mýta. Aktuální jsou i úvahy, zda budou muset mýtné platit i vozidla těžší než 3,5 tuny. Tohle rozhodnutí musí ale odborníci důkladně zvážit, protože může mít ohromný vliv na rovnováhu celého hospodářství. Zatímco velké kamiony nad 12,5 tuny vezou hodně zboží a v tom objemu mohou mýto rozmělnit, u menších vozidel už by dopravci poplatky promítli do cen přepravovaného zboží.

"Toto zpoplatnění by mohlo svým způsobem začít uvolňovat roztáčení inflace v České republice; jedná se o velký segment automobilů od pošty začínaje přes veškeré dodávky konče, a tito dopravci by samozřejmě v žádném případě neabsorbovali ty náklady do sebe, ale promítli by je přímo do zboží," říká náměstek ministra dopravy Jiří Hodač.

Proto ministerstvo nechalo zpracovat ekonomickou studii a dopady tohoto opatření bude konzultovat například i s centrální bankou.

Jitka Hanžlová, Marika Táborská Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme