Ministerstvo určí, které dopravní stavby dostanou přednost

Odborníci se shodují, že pro dobudování české dálniční sítě potřebují určit strategii nejlíp na desítky let dopředu a stanovit priority. Samotným stavařům se nelíbí hlavně dočasné ukončování některých staveb a jejich následná konzervace, která je velmi nákladná. O tom, které silnice, dálnice a mosty jsou v České republice nejvíc potřeba, dnes jednali zástupci vlády s odbornou veřejností na Žofínském fóru.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Stavba pražského dálničního okruhu

Stavba pražského dálničního okruhu | Foto: Tomáš Adamec

Stanovit si v současné době priority ohledně dobudování dálniční sítě je podle profesora Františka Lehovce z Dopravní fakulty ČVUT naprosto nezbytné.

Přehrát

00:00 / 00:00

František Lehovec z Dopravní fakulty ČVUT a Luděk Sosna z ministerstva dopravy diskutují o dobudování dálniční sítě v Ozvěnách dne na Radiožurnálu.mp3

„Program, který zahrnuje dostavbu dopravní infrastruktury České republiky, není program na několik let nebo dokonce na měsíce, je to program, který životně ovlivňuje postavení České republiky v rámci Evropské unie, ale samozřejmě také snižuje konkurenceschopnost ČR ve vztahu k vnitřnímu rozvoji. Musíme také garantovat to, co bych nazval ‚volný pohyb osob a zboží‘, a to bez dopravní infrastruktury a těch potřeb, které samozřejmě stále narůstají, prostě není možné,“ vysvětlil František Lehovec.

Luděk Sosna z ministerstva dopravy uvedl, že resort dopravy v současné době připravuje výběrové řízení na dopravní sektorové strategie.

„To by měl být projekt, který by měl analyzovat v zásadě všechny dopravní stavby, které jsou připravovány na území České republiky, a měl by je sestavit do nějakého logického, uceleného rámce podle jednotlivých dopravních systémů, do určitých období tak, aby každá vláda měla k dispozici určitý program, co může realizovat, a samozřejmě si bude sama stanovovat případně své priority,“ uvedl Luděk Sosna.

Podle Františka Lehovce musí být tento dokument zpracován v co nejkratší době a v do největší kvalitě, a to pro potřeby vnitřní, tedy stanovení priorit, a také k žádosti České republiky o zdroje pro Operační program Doprava v letech 2014 až 2020. Luděk Sosna dodal, že tento dokument podle nyní požaduje Evropská komise, a dokonce ho i v plné výši financuje.

„Ten nám poslouží k tomu, abychom zdůvodnili, u kterých projektů budeme v období 2014 až 2020 žádat o spolufinancování z evropských peněz,“ potvrdil Luděk Sosna.

Priority ministerstva dopravy

Priority v letech 2012 a 2013 jsou podle jeho slov poměrně jasné – dokončit stavby, které jsou v běhu, a pokračovat ve stavbách, které ještě nezačaly, ale pro něž jsou platné smlouvy.

„Jedná se především o silniční stavby,“ upřesnil Luděk Sosna.

Uvedl, že od roku 2014 se ministerstvo dopravy chce věnovat především stavbám, které mají největší problém s kapacitou – D1, D3, Pražský okruh, R35 u silnic. U železnic chce ministerstvo pokračovat ve stavbě třetího a čtvrtého železničního koridoru a ve vodní dopravě v přípravě plavebního stupně Přelouč-Děčín. U letecké dopravy je prioritou letiště Ruzyně a vznik nové přistávací dráhy.

Stavaři varují, že není prozíravé šetřit na dopravních stavbách, protože jejich zakonzervování stojí hodně peněz a navíc bez důkladného propojení v rámci České republiky a potažmo i s Evropou ztrácí republika konkurenceschopnost. František Lehovec s tímto tvrzením souhlasí.

Veronika Sedláčková, Eva Presová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme