Ministerstvo určí, které dopravní stavby dostanou přednost
Odborníci se shodují, že pro dobudování české dálniční sítě potřebují určit strategii nejlíp na desítky let dopředu a stanovit priority. Samotným stavařům se nelíbí hlavně dočasné ukončování některých staveb a jejich následná konzervace, která je velmi nákladná. O tom, které silnice, dálnice a mosty jsou v České republice nejvíc potřeba, dnes jednali zástupci vlády s odbornou veřejností na Žofínském fóru.
Stanovit si v současné době priority ohledně dobudování dálniční sítě je podle profesora Františka Lehovce z Dopravní fakulty ČVUT naprosto nezbytné.
František Lehovec z Dopravní fakulty ČVUT a Luděk Sosna z ministerstva dopravy diskutují o dobudování dálniční sítě v Ozvěnách dne na Radiožurnálu.mp3
„Program, který zahrnuje dostavbu dopravní infrastruktury České republiky, není program na několik let nebo dokonce na měsíce, je to program, který životně ovlivňuje postavení České republiky v rámci Evropské unie, ale samozřejmě také snižuje konkurenceschopnost ČR ve vztahu k vnitřnímu rozvoji. Musíme také garantovat to, co bych nazval ‚volný pohyb osob a zboží‘, a to bez dopravní infrastruktury a těch potřeb, které samozřejmě stále narůstají, prostě není možné,“ vysvětlil František Lehovec.
Luděk Sosna z ministerstva dopravy uvedl, že resort dopravy v současné době připravuje výběrové řízení na dopravní sektorové strategie.
„To by měl být projekt, který by měl analyzovat v zásadě všechny dopravní stavby, které jsou připravovány na území České republiky, a měl by je sestavit do nějakého logického, uceleného rámce podle jednotlivých dopravních systémů, do určitých období tak, aby každá vláda měla k dispozici určitý program, co může realizovat, a samozřejmě si bude sama stanovovat případně své priority,“ uvedl Luděk Sosna.
Podle Františka Lehovce musí být tento dokument zpracován v co nejkratší době a v do největší kvalitě, a to pro potřeby vnitřní, tedy stanovení priorit, a také k žádosti České republiky o zdroje pro Operační program Doprava v letech 2014 až 2020. Luděk Sosna dodal, že tento dokument podle nyní požaduje Evropská komise, a dokonce ho i v plné výši financuje.
„Ten nám poslouží k tomu, abychom zdůvodnili, u kterých projektů budeme v období 2014 až 2020 žádat o spolufinancování z evropských peněz,“ potvrdil Luděk Sosna.
Priority ministerstva dopravy
Priority v letech 2012 a 2013 jsou podle jeho slov poměrně jasné – dokončit stavby, které jsou v běhu, a pokračovat ve stavbách, které ještě nezačaly, ale pro něž jsou platné smlouvy.
„Jedná se především o silniční stavby,“ upřesnil Luděk Sosna.
Uvedl, že od roku 2014 se ministerstvo dopravy chce věnovat především stavbám, které mají největší problém s kapacitou – D1, D3, Pražský okruh, R35 u silnic. U železnic chce ministerstvo pokračovat ve stavbě třetího a čtvrtého železničního koridoru a ve vodní dopravě v přípravě plavebního stupně Přelouč-Děčín. U letecké dopravy je prioritou letiště Ruzyně a vznik nové přistávací dráhy.
Stavaři varují, že není prozíravé šetřit na dopravních stavbách, protože jejich zakonzervování stojí hodně peněz a navíc bez důkladného propojení v rámci České republiky a potažmo i s Evropou ztrácí republika konkurenceschopnost. František Lehovec s tímto tvrzením souhlasí.