Ministr dopravy navrhne vládě tři tendry na další výběr mýta

I po roce 2016 by se mýto mělo vybírat mikrovlnou technologií. Alespoň taková je vize ministra dopravy za hnutí ANO Dana Ťoka, se kterou dnes předstoupí před vládu. Podle něj se cesta k technologicky neutrální soutěži musí rozdělit do několika kroků. Rok a půl, který zbývá do vypršení stávající smlouvy, na to nestačí.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Placená kamionová doprava na Pražském okruhu

Placená kamionová doprava na Pražském okruhu | Foto: Tomáš Adamec

„Jsem opravdu odvislý od toho, že tady někdo kdysi v roce 2005 podepsal smlouvu, která něco zapomněla definovat. Ta smlouva vůbec nepočítá se svým vlastním koncem,“ přibližuje ministr dopravy Dan Ťok situaci, kterou neřešili už jeho předchůdci.

Přehrát

00:00 / 00:00

Ministr dopravy bude informovat vládu o přípravách tendru na výběr mýtného po roce 2016. Detaily od Evy Kézrové

Desetiletá smlouva s Kapschem o provozování mýtného systému mikrovlnou technologií nepředpokládá součinnost při přechodu na nového provozovatele. A nejen to.

„Máme dodatek s Kapschem z roku 2007, který mu umožňuje stavět mýtné brány možná až do roku 2022,“ připomíná Ťok.

Jak už dříve ve vysílání Radiožurnálu upozorňoval Václav Nestrašil, který má na Ředitelství silnic a dálnic mýto na starosti, současný systém je na vynikající technologické úrovni.

„Neustále obměňujeme zastaralé komponenty za nové. Na konci roku 2016 tady bude plně funkční, bezproblémový mýtný systém v hodnotě několika miliard, který bude schopen dalšího mnohaletého provozu,“ řekl Nestrašil.

Výběrčím mýta by měl být do budoucna stát

I proto chce ministr dopravy přechod na technologicky neutrální soutěž, kterou požaduje vláda, rozdělit do tří kroků. V tom prvním chce vypsat výběrové řízení na pětileté provozování stávajícího mikrovlnného systému.

„Zároveň chceme, aby se systém rozdělil, aby tam byl poskytovatel mýtných dat a centrální systém neboli výběrčí mýta. A výběrčí mýta by měl být do budoucna v rukou státu a stát by měl dávat možnost ostatním technologiím, aby se k tomu systému připojily,“ vysvětluje ministr dopravy Dan Ťok.

V současné době je výběr mýta plně v rukou firmy Kapsch. Do budoucna by si ale platby a tok peněz kontroloval stát sám a na základě technologicky neutrálního tendru by jen uzavíral smlouvu s poskytovatelem mýtných dat, který by je mohl sbírat pomocí mýtných bran či satelitu.

Eva Kézrová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme