Ministr dopravy varuje, že nebude na stavbu dálnic

Česku hrozí, že nebude mít peníze na stavbu nových dálnic a zastavit se můžou i rozestavěné úseky. S tímto varováním přišel dnes ministr dopravy, Gustav Slamečka. Ministerstvo financí totiž navrhuje ubrat příští rok Státnímu fondu dopravní infrastruktury pět miliard korun. Příspěvek ze státního rozpočtu by se tak snížil na necelých 31 miliard korun. Celkově by tak rozpočet měl být 60 miliard korun.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Gustáv Slamečka, | Foto: Alžběta Švarcová

„Snížení příspěvku do dopravního fondu o pět miliard korun by skutečně mělo fatální důsledky. Nejen, že by zastavilo jakoukoliv investiční výstavbu z takzvaných národních zdrojů, ale dokonce by nebyl ani dostatek financí na spolufinancování evropských projektů. Mnohé rozestavěné stavby by musely být zastavené,“ říká Slamečka a pokračuje:

Přehrát

00:00 / 00:00

Před podfinancováním výstavby silnic a dálnic varoval na Radiožurnálu ministr dopravy Gustáv Slamečka.

„Zbývajících 31 miliard korun by v principu stačily jen na opravy a údržbu, úhradu smluvních závazků, které máme v souvislosti s mýtem a zákonné investice související s rozestavěnými projekty spolufinancovanými Evropskou unií. Je ale třeba si uvědomit, že by nebyly žádné peníze potřebné na přípravu dalších projektů ani na dostavění těch stávajících.“

“Disponibilní zdroje, jak jsou nám v tuto chvíli prezentovány ministerstvem financí znamenají, že naprostá většina staveb, které jsou v běhu, bude muset být v tomto roce zakonzervována a v příštím roce v nich nebude pokračováno. Zároveň to znamená, že nezačneme ani žádné nové stavby,” souhlasí s ministrem Tomáš Čoček, náměstek ředitele Státního fondu dopravní infrastruktury.

U akcí spolufinancovaných Evropskou unií znamená každá koruna vynaložená ze státního rozpočtu zhruba osm až devět korun z fondů EU. Podle Čočka ale i přes prioritu nebude po omezení státních financí v některých takových projektech možné pokračovat. Jde například o železniční koridory na trase z Prahy do Plzně a z Prahy do Českých Budějovic.

Drahé dálnice

Česká republika přitom bývá dlouhodobě kritizována, že se zde staví silnice a dálnice zbytečně draze.

„Nebudu to vyvracet. Vyhlásil jsem úsporný plán, kterého se držíme, ale i tento plán má své hranice. Navíc s úsporami náš rozpočet již počítal a tyto úspory ubrání dalších financí tedy nevykompenzují. Uspořit se také nedá u již postavených staveb, které stále platíme, nebo u staveb těsně před dokončením,“ dodává ministr dopravy.

Přehrát

00:00 / 00:00

Co by znamenalo omezení příjmů Státního fondu dopravní infrastruktury vysvětloval na Rádiu Česko náměstek jeho ředitele Tomáš Čoček.

Podle Slamečky je principiálním problémem to, že rozpočet na výstavbu dálnic se schvaluje každý rok a není jasné, kolik peněz stát vydá:

„Kdyby byl dlouhodobý rámec financování, mohl by nás někdo činit zodpovědné za to, že jsme toho rozestavěli příliš mnoho. Ale za stavu, v jakém je to dnes, kdy nám ministerstvo financí rok co rok přiděluje určitou částku, která se permanentně snižuje, nás zodpovědné činit nelze.“

Ladislav Dvořák, Veronika Sedláčková, Jan Piroch Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme