Ministr Kuba si nemyslí, že existují dvě rozdílné proexportní strategie

Ministerstvo zahraničí má novou strategii, jak pomáhat vývozu zboží českých firem. Nedávno přitom svou proexportní politiku do roku 2020 představilo také ministerstvo obchodu a průmyslu. To počítá se zřízením obchodních misí, které by vznikly spojením zahraničních poboček vládních agentur CzechTrade a CzechInvest. Schwarzenbergův úřad a Asociace malých a středních podniků a živnostníků ale označily strategii ministra Kuby za příliš obecnou.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Martin Kuba, nový ministr průmyslu | Foto: Filip Jandourek

„Jedna věc je hledat pro firmy kontakty na trhu nebo státní zakázky, druhá věc je sledovat makroekonomické prostředí nebo vytvářet právní rámec, ale třetí věc je postoupit dál v té ekonomice a jít víc do dlouhodobých stabilizačních procesů, to jest diverzifikace exportu, hledání nových teritorií pro náš export, zatím třeba ještě neprozkoumaných. Dále je to hledání partnerů pro technologie a také studium našich studentů na cizích školách,“ představil návrh podpory náměstek ministra zahraničí Tomáš Dub.

„To je standardně to, co ministerstvo zahraničí má dělat, a já předpokládám, že dělá. To není žádná nová strategie. Je velmi dobře, že ministerstvo zahraničních věcí podporuje export. My přinášíme konkrétní proexportní strategii,“ namítá ministr průmyslu a obchodu Martin Kuba s tím, že všechna doporučení ministerstva zahraničí už ve strategii jeho úřadu jsou.

Princip diverzifikace

Kuba zdůrazňuje, že stejně jako ministerstvo zahraničí sází na diverzifikaci. Odborníci ministerstva průmyslu a obchodu už prý společně s českými exportéry připravili plán, jak se prostřednictvím zkušených podnikatelů prosadit na nových trzích, které mají obrovský potenciál a růstovou ekonomiku.

Přehrát

00:00 / 00:00

Ministr průmyslu a obchodu Martin Kuba a předseda představenstva Asociace malých a středních podniků a živnostníků Karel Havlíček se vyjádřili k proexportní strategii

„Podle kompetenčního zákona základní podpora spadá pod ministerstvo průmyslu a obchodu. My jsme měli úkol od vlády tuto strategii připravit, my jsme ji připravili. S konkrétním návrhem na obsazení nových zemí. Připravili jsme ji také ve spolupráci s ministerstvem zahraničních věcí, ale hlavně s českými exportéry, kteří nám říkali, co potřebují, jaké země jsou pro ně atraktivní. A v téhle chvíli předkládáme exportní strategii i s konkrétními ekonomickými parametry,“ uvádí s tím, že na českých ambasádách by se měli uplatnit zaměstnanci ministerstva.

Na hledání nových trhů pro české vývozce se chce stále víc podílet i ministerstvo zahraničí. Síť zastupitelských úřadů ministerstva je v tomto ohledu podle Tomáše Duba nenahraditelná, i když je z úsporných důvodů omezená.

Náměstek Dub také doporučuje poohlédnout se v zemích, které mezi vyvolené zařazeny nebyly:

Počet diplomatů hájících zájmy české ekonomiky v cizině se nezmění

Číst článek

„Jsou nesmírně zajímavé vstupy na nám neznámé cizí trhy, kde není žádná české iniciativa. To je oblast, kde MZV se svými 105 zastupitelskými úřady může odvést kus práce, a přitom to nemusí být trhy s největším potenciálu exportu, ale možná s největší šancí export začít a dále rozvinout.“

Podle viceprezidenta Svazu průmyslu a dopravy Radka Špicara je podpora ministerstva zahraničních věcí velmi důležitá: „Politika s ekonomikou jdou ruku v ruce a má-li exportér býti úspěšným exportérem na takovýchto trzích, tak ta podpora státu, která je manifestována především podporou velvyslance v té které zemi, je naprosto klíčová.“

Přehrát

00:00 / 00:00

Plány MZV na podporu českého exportu vyslechl redaktor Jaroslav Skalický. Ve večerních Ozvěnách dne na Radiožurnálu se k tématu vyjádřil viceprezident Svazu průmyslu a dopravy Radek Špicar

Špicar zároveň upozorňuje, že jedním z problémů českého exportu v dnešní době je jeho přílišná závislost na Evropské unii. Podle Špicara ho do EU směřuje až 80 procent.

„Dopadne-li to z Evropskou unií dobře, tak bude spíše stagnovat. Dopadne-li to špatně, tak ten prostor pro uplatnění našeho zboží se tam bude čím dál tím více zužovat. Pronikání na trhy mimo Evropskou unii je naprosto základní,“ poznamenává Špicar.

„My jsme rádi, že mezi ty prioritní země budou patřit takové země, jako je Rusko, Čína, Indie, Brazílie a tak dále. To jsou skutečně velmi perspektivní teritoria,“ uzavírá.

Komunikace prý trochu selhala

Zatímco samotná exportní strategie ministra Kuby představující cíle na několik příštích let Asociaci malých a středních podniků a živnostníků v zásadě nevadí, konkrétní náplň, tedy například rozdělení kompetencí, jí podle předsedy představenstva asociace Karla Havlíčka připadá poněkud nešťastná. Problémem je například jakési zvýhodňování velkých firem.

„My říkáme, že velké firmy si musí uhrát svoji pozici samy. Velké firmy mají své lobbisty, mají své nástroje včetně marketingových a pochopitelně jsou i kapitálově silně vybaveny na to, aby se prosadily. Pokud se neprosadí velká firma v zahraničí, nemá tam co pohledávat. Menší a střední firmy, zejména v teritoriích mimo Evropskou unii, určitou podporu potřebují,“ zdůrazňuje s tím, že stát by tedy měl podporovat zejména je.

Komunikace s ministerstvem průmyslu a obchodu o kladech a záporech nové strategie sice trochu selhala, myslí si Havlíček, český export má ale výsledky dobré i bez návrhů ministerstva. „Strategie sama o sobě nevyřeší podnikání malých a středních firem a nevyřeší to, jestli firmy budou, či nebudou úspěšné. Když už se ale bude představovat, je třeba, aby si za jeden stůl sedlo jak ministerstvo zahraničních věcí, tak ministerstvo průmyslu a obchodu,“ dodává.

Zahraniční obchod ČR - nová exportní strategie do roku 2020

Jaroslav Skalický, Zdeněk Strnad, Matěj Skalický, krw Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme