Ministra zajímají zisky Řízení letového provozu. Podle kritiků je to jen záminka k výměně vedení

Ministr dopravy v demisi Zdeněk Žák nařídil mimořádnou kontrolu ve společnosti Řízení letového provozu, jedné z nejziskovějších státních firem. Zdůvodnil to tím, že v podniku už čtyři roky nebyla kontrola z ministerstva a že on sám má o správném hospodaření společnosti pochybnosti. Podle kritiků jde ale jen o záminku k odvolání vedení podniku.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Dispečink řízení letového provozu nad Českou republikou

Dispečink řízení letového provozu nad Českou republikou | Foto: David Kabele

Ministr své rozhodnutí zdůvodnil tím, že v podniku nebyla kontrola z ministerstva už čtyři roky a že on sám má o správném hospodaření společnosti pochybnosti.

„Firma, která vybere od svých klientů ročně přes 3 miliardy korun a vrací státu pouhých 300 milionů korun, je pro mě velkým otazníkem. Je to z pohledu nákladů jedna z nejdražších státních firem u nás vůbec. A já chci znát odpověď proč,“ vysvětluje Žák.

Přehrát

00:00 / 00:00

O ministerských kontrolách ve státním podniku Řízení letového provozu mluvila Jitka Hanžlová

„Firma, která hospodaří s penězi našich občanů v tak obrovském rozsahu, prostě musí být pod kontrolou. A já chci vědět, jestli v té firmě je všechno v pořádku, nebo jestli tam naopak dochází k něčemu nekalému,“ tvrdí ministr dopravy v demisi.

Zdeněk Žák popírá, že by mu vadily vysoké platy některých zaměstnanců firmy, například leteckých dispečerů. Pokud se prý ukáže, že vysoké náklady podniku jdou skutečně převážně na platy odborníků, nebude to vadit. Jinak je ale připraven i k personálním změnám, podobně jako nedávno v Českých drahách.

„Pokud tam zjistím nepravosti, tak nebudu váhat a udělám to klidně i v poslední minutě, kdy budu v úřadu. Pokud naopak zjistím, že je tam všechno v pořádku, tak budu mít tendenci toho ředitele odměnit. Ale tak se chovám vůči všem,“ řekl Žák v Českém rozhlasu.

Státu platíme 800 milionů, oponuje ŘLP

Podle vedoucího kanceláře generálního ředitele Řízení letového provozu Richarda Klímy se ale ministr mýlí. Řízení letového provozu je sice státní podnik, ale v žádném případě nehospodaří s penězi občanů a ani nedostává žádné dotace.

Řízení letového provozu ČR je státní podnik, který zajišťuje bezpečnost letového provozu v českém vzdušném prostoru a na letištích Praha, Brno, Ostrava a Karlovy Vary. I přes útlum letecké dopravy loni ŘLP zvýšilo hrubý zisk o pětinu, při obratu 3,2 miliardy společnost vydělala přes 330 milionů korun.

„Hospodaření našeho podniku je zcela odděleno od státního rozpočtu. Daňového poplatníka tedy nestojí ani korunu, naopak daňoví poplatníci od nás získávají pravidelně ročně více než 800 milionů korun formou daní a dalších odvodů,“ upozorňuje Klíma.

„Hospodaření ŘLP je založeno téměř výlučně na příjmech od leteckých zahraničních společností, přičemž výše zisku je striktně regulována evropskými předpisy, které nám umožňují vytvářet pouze přiměřený zisk a ten se používá na další obnovu používaných technologií,“ vysvětluje. A pokud klesnou náklady, musí se jako přeplatek vracet zákazníkům.

Kontroly údajně ohrožují bezpečnost

V podniku navíc už delší dobu běží kontrola Nejvyššího kontrolního úřadu a ta prý zatím žádný problém nezjistila. Podle kritiků je hlavním účelem ministerské kontroly v ŘLP záminka k odvolání vedení podniku. Zaměstnanci si také stěžují na příliš velké nároky kontrolorů, které je omezují v práci. Ministerští úředníci prý vyžadují velké množství starých dokumentů ve velmi krátkých termínech, které prakticky nelze splnit.

Vedení proto muselo rušit zaměstnancům dovolené a další zaměstnanci ve službě kvůli potřebám kontrolorů nemohou plnit své standardní pracovní povinnosti.

Letiště Václava Havla, letadlo, České aerolinie (ilustrační foto) | Foto: Filip Jandourek

I proto se prezident České profesní organizace řídících letového provozu Stanislav Mrázek obává, že by mohla být dokonce narušena bezpečnost letové dopravy.

„To skutečně téměř paralyzovalo naše kolegy, protože časový parametr, který byl daný na dodání všech podkladů a dokumentů byl jen 48 hodin, což samo o sobě bylo nezvládnuté. My se hlavně obáváme toho, že tady jsou rozjeté projekty těsně před dokončením a pokud se to nepodaří, tak se obávám, že by mohla být ohrožena i bezpečnost letové dopravy,“ vysvětluje Mrázek.

„V září se zahájí poslední fáze přechodu na novou sektorizaci, což znamená změnu rozdělení vzdušného prostoru nad Českou republikou na jednotlivé sektory. Na to je nutné vycvičit víc jak sto řídících na oblastním středisku a zároveň samozřejmě i další personál, který se musí naučit s novou sektorizací pracovat, to není jednoduché,“ varuje šéf profesní organizace.

„V případě, že by došlo k nějaké změně vedení nebo nějakému prodlení z důvodu třeba i této kontroly, tak je to nesmírně problematické, protože termíny na dokončení jsou závazné, a to i mezinárodně, to nelze vzít zpátky,“ říká Stanislav Mrázek.

Jitka Hanžlová, Mirko Kašpar Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme