Mladí zákazníci mění letité zvyklosti na trhu s pivem

Mladší zákazníci se odvrací od oblíbeného pití svých otců. Hitem jsou pivní limonády, ovocná piva a nealkoholické nápoje.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

pivo, sklenice piva, pivo na pultě, pitný režim/ilustr. obr. | Foto: Quinn Dombrowski

Pivní kultura byla v Čechách vždy fenoménem. Nejen v hospodě u půllitru hořkého nápoje se o tom vedly zasvěcené debaty. Čeští pivní znalci přitom s despektem hovořili o ovocných pivech, o malých skleničkách, které jsou zvykem v jiných zemích, o ohřívaném pivu a jiných zvláštnostech v cizině. Ale časy se mění.

A mohou za to vlastně zákazníci. Pivovary se v posledních letech potýkaly s poklesem prodejů. Nebylo to jen proto, že lidé více šetřili a přestávalo se chodit do hospod zejména na venkově.

Přehrát

00:00 / 00:00

O rostoucí oblibě ovocných piv mluvila Jitka Hanžlová

Pivo zdražovalo a lidé si raději dali pivo z obchodu spolu se sousedem třeba na dvorku a do hospody už tolik nechodili. Bylo to také tím, že pivo přestalo být pro mladé lidi moderní nebo zajímavé. A tak nakonec samy pivovary přišly s tím, že potřebují získat nový segment zákazníků.

Ovocná piva lákají mladé

A tak právě na mladší zákazníky mířila takzvaná ovocná piva nebo radlery. Což jsou vlastně nízkoalkoholické nápoje.

Tento druh zboží slavil ohromný úspěch. Stejně tak jako nealkoholická piva. Například piva s ovocnou příchutí se stala hitem pivovaru Staropramen a této možnosti na trhu se chytaly další pivovary.

Problém ovšem byl, že označení radler si pro sebe nárokovala jen jedna pivovarnická skupina, a to pronikání dalších značek na trh poněkud brzdilo. Tou skupinou byl Heineken, kterému patří krušovický pivovar.

Název Radler si nechal v České republice zaregistrovat už v roce 2001 a tuto značku si tvrdě hlídal. Známý je případ, kdy pivovar Samson uvedl na trh pivní limonádu s označením radler, jak se těmto pivním limonádám říká v Německu.

Jenže na podnět Heinekenu musel z obchodů stáhnout všechny plechovky s tímto označením. Pak je prodával pod označením mix.

Teď už Heineken nemá označení radler jen pro sebe. Rozhodl o tom Úřad průmyslového vlastnictví. Došel k názoru, že to je obecné označení, a proto ho mohou používat i jiní výrobci.

A ti teď zvažují, že budou po Heinekenu chtít náhradu škody, nebo ušlých zisků. V tom případě by šlo o milionové částky.

Sklenice s pivem | Foto: Fotobanka stock.xchng

Jitka Hanžlová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme