Mladí zákazníci mění letité zvyklosti na trhu s pivem

Mladší zákazníci se odvrací od oblíbeného pití svých otců. Hitem jsou pivní limonády, ovocná piva a nealkoholické nápoje.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

pivo, sklenice piva, pivo na pultě, pitný režim/ilustr. obr.

pivo, sklenice piva, pivo na pultě, pitný režim/ilustr. obr. | Foto: Quinn Dombrowski

Pivní kultura byla v Čechách vždy fenoménem. Nejen v hospodě u půllitru hořkého nápoje se o tom vedly zasvěcené debaty. Čeští pivní znalci přitom s despektem hovořili o ovocných pivech, o malých skleničkách, které jsou zvykem v jiných zemích, o ohřívaném pivu a jiných zvláštnostech v cizině. Ale časy se mění.

A mohou za to vlastně zákazníci. Pivovary se v posledních letech potýkaly s poklesem prodejů. Nebylo to jen proto, že lidé více šetřili a přestávalo se chodit do hospod zejména na venkově.

Přehrát

00:00 / 00:00

O rostoucí oblibě ovocných piv mluvila Jitka Hanžlová

Pivo zdražovalo a lidé si raději dali pivo z obchodu spolu se sousedem třeba na dvorku a do hospody už tolik nechodili. Bylo to také tím, že pivo přestalo být pro mladé lidi moderní nebo zajímavé. A tak nakonec samy pivovary přišly s tím, že potřebují získat nový segment zákazníků.

Ovocná piva lákají mladé

A tak právě na mladší zákazníky mířila takzvaná ovocná piva nebo radlery. Což jsou vlastně nízkoalkoholické nápoje.

Tento druh zboží slavil ohromný úspěch. Stejně tak jako nealkoholická piva. Například piva s ovocnou příchutí se stala hitem pivovaru Staropramen a této možnosti na trhu se chytaly další pivovary.

Problém ovšem byl, že označení radler si pro sebe nárokovala jen jedna pivovarnická skupina, a to pronikání dalších značek na trh poněkud brzdilo. Tou skupinou byl Heineken, kterému patří krušovický pivovar.

Název Radler si nechal v České republice zaregistrovat už v roce 2001 a tuto značku si tvrdě hlídal. Známý je případ, kdy pivovar Samson uvedl na trh pivní limonádu s označením radler, jak se těmto pivním limonádám říká v Německu.

Jenže na podnět Heinekenu musel z obchodů stáhnout všechny plechovky s tímto označením. Pak je prodával pod označením mix.

Teď už Heineken nemá označení radler jen pro sebe. Rozhodl o tom Úřad průmyslového vlastnictví. Došel k názoru, že to je obecné označení, a proto ho mohou používat i jiní výrobci.

A ti teď zvažují, že budou po Heinekenu chtít náhradu škody, nebo ušlých zisků. V tom případě by šlo o milionové částky.

Sklenice s pivem | Foto: Fotobanka stock.xchng

Jitka Hanžlová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme