Mobilní aplikace Uber zavádí v Praze vlastní program spolujízdy

Aplikace pro mobilní telefony Uber zavádí v Praze svůj program spolujízdy. Kromě profesionálních řidičů černých limuzín, kteří po metropoli jezdí od srpna, se budou moct zaregistrovat i běžní řidiči do služby s názvem UberPOP. Podobnou mobilní aplikaci provozuje také česká služba Liftago.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Hustá doprava v Praze

Hustá doprava v Praze | Foto: Filip Jandourek

Nová služba Uberu propojuje spolucestující s řidiči, kteří se chtějí společně podělit o náklady, jakou jsou třeba opotřebení a údržba auta, pohonné hmoty nebo parkovné.

Oproti černým limuzínám by měla být levnější, říká šéf expanze firmy pro střední a východní Evropu Patrick Studener.

„Protože vy prostě efektivně pomůžete snížit něčí náklady. V ceně pak je 20 korun jako nástupní poplatek, 10 korun za ujetý kilometr a čtyři koruny za minutu,“ upřesňuje.

Přehrát

00:00 / 00:00

Uber v Česku rozšiřuje služby o spolujízdy. Podrobnosti zjišťovala Zuzana Petráňová

Firma si pak z celkové částky bere 20 procent jako provizi. Do programu se na rozdíl od služby Uber Black můžou přihlásit i běžní řidiči. Budou ale muset dodržet určité podmínky.

„Než budete moct vzít své auto a vozit v něm lidi po Praze, musíte přijít k nám a s někým z firmy podstoupit rozhovor. Pak vám zkontrolují auto, jestli má čtyři dveře nebo není starší než 10 let. Řidič pak musí mít také čistý trestní rejstřík a žádné trestné body za přestupky,“ popisuje Studener.

Společnost podle Asociace koncesionářů v taxislužbách tak umožňuje vykonávat službu také řidičům, kteří nesplňují zákonné podmínky jako je třeba nepoužívání taxametru. Podle mluvčího Daniela Tarljovského to asociace bude dál řešit:

„My sami o sobě se určitě ozývat budeme. Snažíme se komunikovat s ministerstvem dopravy a magistrátem, aby to napravily. Aby případně upravily zákon nebo zvýšily kontroly této společnosti, popřípadě ostatním nelegálním společnostem, které to umožňují.“

Pokud řidič auta jede do určitého místa a s někým jiným se domluví, že ho vezme s sebou a společně se podělí o náklady na cestu, je podle advokáta Jana Vycha ze společnosti Vych a Partneři v souladu se zákonem:

„Vnímáme to spíše tak, že internetový portál slouží ke klasickému objednání přepravy. To znamená, odkud kam potřebujeme přepravit a přijede pro nás bez ohledu na to, zda se náhodou pohybuje kolem nás.“

Uber je mobilní aplikace, pomocí které mohou uživatelé kontaktovat soukromé řidiče a nechat se výrazně levněji odvézt, kam potřebují. Služba funguje ve více než 200 městech po celém světě.

A podobný názor zatím má i ministerstvo dopravy, potvrdil mluvčí resortu Martin Novák: „Podle dostupných informací se to zatím jeví tak, že pravděpodobně i v tomto případě může dojít k obcházení naší legislativy.“ Nevyloučil ale, že se ministerstvo bude chtít se zástupci firmy sejít.

Mluvčí magistrátu hlavního města Petra Hrubá řekla, že nejdřív chtějí počkat na závazné stanovisko ministerstva dopravy, jestli se v případě řidičů přes aplikaci Uber jedná o taxislužbu. Rezort ale před schůzkou se společností Uber stanovisko vydávat nechce.

Aplikace vyvolala v zemích, kam vstoupila, protesty taxikářů. Podle nich totiž služba nabízí prakticky to samé jako oni, ale nepodléhá tak přísné legislativě jako klasické taxislužby. A problémy mají také v Praze. Magistrát nechal zaplombovat černé limuzíny dvěma jejím řidičům a uložil jim pokutu 50 tisíc korun.

Kromě služby Uber v Česku už dříve fungovala tuzemská aplikace Liftago.

„Hlavní rozdíl je ten, že přes aplikaci Liftago se podíváte na nabídky nejbližších profesionálních řidičů taxíků a že si sami vyberete svého řidiče, a to podle ceny, auta nebo hodnocení předchozími zákazníky. V podstatě zajišťujeme, aby se vytřídili ti nejlepší taxikáři v Praze a zavolat si toho nejbližšího bylo opravdu jednodušší,“ vysvětluje spoluzakladatel služby Ondřej Krátký.

V současnosti pro ni v Praze denně jezdí 150 až 300 řidičů. Na český trh se chystá vstoupit také francouzská firma BlaBlaCar. Na rozdíl od výše zmíněných služeb ale nefunguje jako taxi, ale spíš jako český Jízdomat.cz. Umožňuje snadno najít řidiče, kteří cestují do stejného cílového bodu, spojit se s nimi a domluvit si spolujízdu.

Evropská města s působností alternativní taxislužby Uber | Foto: Český rozhlas

Zuzana Petráňová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme