Monopol na kolejích bude minulostí. Brusel chce pustit soukromníky na železnici v celé EU
Evropský parlament ve středu schválil zavedení jednotného železničního prostoru. Opatření umožní soukromým dopravcům od roku 2019 provozovat osobní vlaky ve všech členských státech. Europoslanci si od opatření slibují lepší dopravní spojení a vyšší konkurenci mezi jednotlivými firmami.
Doby, kdy se po železnici v některých evropských státech proháněly pouze vlaky státních drah, jsou zjevně definitivně pryč.
Nové unijní opatření by mělo zjednodušit přístup soukromých dopravců na železniční trh v členských státech.
„Přál bych si, stejně asi jako většina občanů, abychom si mohli na trati vybírat z několika vlaků různých společností. Jako je tomu dnes na trase Praha – Ostrava. Vidíme, co ta větší konkurence přinesla v cenách a kvalitě služeb,“ vysvětluje europoslanec Pavel Telička z hnutí ANO.
Zlepšení dopravy a větší konkurence. Soukromým firmám se možná otevřou železniční trasy v celé EU. Podrobnosti zjišťoval Štěpán Sedláček
Opatření podporuje také další český zástupce v Evropském parlamentu Pavel Svoboda z KDU-ČSL.
„Věřím, že to bude ku prospěchu českých občanů. Mohu bez obalu říci, že České dráhy potřebují konkurenci jako prase drbání,“ dodává Svoboda.
O kontrakty na železniční dopravu se budou moci podle nových pravidel ucházet společnosti ze všech členských zemí unie.
„Touto úpravou vstoupí v platnost termíny, do kterých bude potřeba zajistit, že budou mít firmy z členských států Evropské unie přístup na trhy s osobní železniční dopravou. Dosud to bylo na bázi dobrovolnosti, teď bude jasné, odkdy je potřeba trhy otevřít,“ upřesňuje Svoboda.
Opatření také nařizuje oddělení dopravců od vlastníků železniční infrastruktury, což má zabránit střetu zájmů. Kromě toho zavádí norma povinnost vyhlašovat na provoz spojů výběrová řízení. Návrh je podle Teličky v některých oblastech krokem správným směrem.
„Neměli bychom do budoucna už vidět jako pravidlo dávání zakázek takříkajíc z ruky, ale naopak soutěž," doplňuje Telička.
Poslanci si od normy slibují, že se po roce 2019 v železniční dopravě zvýší konkurence, ale také přibydou nové investice a zlepší se dopravní spojení. Ve výsledku by tak mohlo více lidí upřednostnit vlak před automobilem, což by vedlo ke snížení škodlivých emisí.