Mráz v USA brzdí tamní ekonomiku, předpověď počasí je však zajímavý byznys

Rekordně nízké teploty ve středozápadě a na severovýchodě Spojených států mají nepříznivý dopad na americkou ekonomiku. Z odhadů firem, které sledují počasí pro podnikatele, vyplývá, že ztráty mohou vzrůst až do výše pěti miliard dolarů, v přepočtu tedy asi sta miliard korun.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Sněžná bouře na severovýchodě USA si už vyžádala 11 lidských životů

Sněžná bouře na severovýchodě USA si už vyžádala 11 lidských životů | Zdroj: Reuters

Zledovatělé a uzavřené silnice, zasněžené železnice nebo nepřístupné ranveje na letištích, to všechno znamená mimo jiné škody pro dopravce.

Podle agentury Reuters například zrušily všechny lety nízkonákladové aerolinie JetBlue. Kvůli omezení dopravy pak tratí i některé obchody.

Přehrát

00:00 / 00:00

Příspěvek natočil redaktor Jan Beneš

„Lidé nemohou venku nic dělat, nikam nechodí a musí být doma. Už není na čase ptát se, co mohu dělat, ale co musím dělat. Jsou doslova odříznuti od okolního života, protože počasí venku bylo v některých městech skutečně divoké. Takže na tom tratí dodavatelé jídla, pití, nebo i on-line prodejci potravin. Jídlo si sice objednáte, ale nikdo vám ho nedoveze a nemáte ani jak si ho vyzvednout. Tito podnikatelé z toho rozhodně vítězeně nevyjdou,“ říká pro agenturu Reuters šéf výzkumné společnosti Planalytics Scott Bernhardt.

Někteří maloobchodníci však na extrémně studeném počasí vydělávají. Zejména řetězce, které prodávají oblečení, zimní výbavu pro auta, zahradní techniku a také potraviny.

„Studené počasí je dobré počasí hlavně pro firmy, které vyrábějí zboží denní spotřeby. Tyto podniky díky tomu mohou zvýšit zisky. Zdá se mi, že si nemohou stěžovat ani nejrůznější servisní služby. Jedná se tedy o místa, která jsou už přístupná a kde zima polevuje,“ dodává analytik Scott Bernhardt.

O analýzy mají zájem i menší firmy

Odborníci se neshodují v tom, jestli na prudké zimě vydělává také energetický sektor.

Podle některých analytiků jsou velké kancelářské budovy a průmyslové haly rozsvícené a topí. To je sice dobrá zpráva pro dodavatele elektřiny a plynu, ale naopak špatná pro distributory energie. Infrastruktura pod náporem velkých mrazů trpí a firmám tím vznikají obrovské škody.

Podle odborníků, které oslovila televize CNBC, je studené počasí dobrý byznys pro firmy předpovídající počasí. Ty své služby prodávají velkým světovým společnostem, jako jsou Coca-Cola nebo General Electric.

Předpovědi bedlivě sledují i makléři na burze. Slovo počasí patří na internetu v současnosti mezi Američany k těm nejvyhledávanějším. Přitahuje to i inzerenty. Z toho těží internetové vyhledávače – nejvíce Google a Yahoo.

Muž pozoruje západ Slunce z místa plavčíka na zamrzlém jezeře Calhoun v Minneapolis | Foto: Reuters

Počasí zajímá i menší firmy. „Stále více maloobchodníků používá informace o vývoji počasí. Údaje potom konzultují s analytiky. Snaží se tak odhadnout, jaký vliv bude mít počasí na spotřebitele, a poté upravují nabídku svých produktů,“ říká analytik Paul Walsh ze společnosti, která zpracovává údaje o počasí pro podniky z několika oblastí.

Díky zjištěným údajům se mohou firmy lépe přizpůsobit prudkým a nečekaným výkyvům počasí, které jim mohou způsobit škody, nebo naopak zisk.

Předpovědi využívají nejenom v zimě, ale i v létě, kdy zejména na jihovýchodním pobřeží Spojených států hrozí hurikány.

"Polární vítr" směřuje na jih USA | Foto: ČTK

Jan Beneš Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme