Satelity místo mýtných bran? Česku tuto technologii nabízí už druhá firma přihlášená do tendru

Druhý ze čtyř uchazečů o provozování mýtného systému po roce 2019 nabízí Česku satelitní technologii. Zjistil to Radiožurnál. Dosud se mýto vybírá pomocí mýtných bran, pokud by zvítězila nabídka na satelitní technologii, musel by pro brány stát hledat jiné využití.

Praha Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Mýtná brána na Pražském okruhu

Mýtná brána na Pražském okruhu | Foto: Tomáš Adamec

Satelitní technologii nabízí Česku kromě společnosti Kapsch také firma Eltodo, která se o zakázku uchází spolu s maďarskou společností National Toll Payment Services.

Do tendru na provoz mýtného systému po roce 2019 se přihlásili celkem čtyři zájemci. Kromě Kapsche a maďarské společnosti National Toll Payment Services je to slovenská firma SkyToll a německá společnost T-Systems. Slováci i Němci ale detaily svých nabídek prozradit nechtějí.

Rozhodnuto má být do podzimu

Podrobnosti ohledně tendru na provoz mýtného systému po roce 2019 zveřejnilo ministerstvo dopravy začátkem března.

Tři nabídky jsou podle resortu na třetině až polovině odhadované ceny 29 miliard korun za deset let provozování mýta. Jedna byla naopak výrazně nad touto cenou. Každá z předběžných nabídek má 600 až 1000 stran.

Nabídky bude ministerstvo posuzovat několik měsíců. Pak buď některá z nabídek vyhoví podmínkám a ministerstvo ji přijme, nebo bude jednat se zájemci o jejich vylepšení. Zakázku chce ministr uzavřít do podzimu, aby měl úspěšný uchazeč zhruba 14 měsíců na přípravu mýtného systému.

Mýto v Česku

Mýtné v Česku vybírá elektronicky od roku 2007 prostřednictvím systému mikrovlnných mýtných bran firma Kapsch. Nyní tvoří zpoplatněnou síť více než 1400 kilometrů dálnic a silnic první třídy. Za deset let se na mýtném vybralo 77,5 miliardy korun.

Do miliardového tendru na provoz mýtného systému se přihlásili čtyři zájemci. Méně, než se čekalo

Číst článek

Ministerský tendr počítá s tím, že po roce 2019 se zpoplatnění rozšíří o 900 kilometrů silnic první třídy z nynějších zhruba 230 kilometrů.

Rozšíření by podle ministra dopravy Dana Ťoka (za ANO) mohlo vynést kolem dvou miliard až 2,5 miliardy korun ročně. Tento výnos by podle něj mohl být použit pro případné opravy silnic nižších tříd, které by mohli někteří dopravci využívat jako objízdné trasy.

Plánované rozšíření zpoplatněných komunikací kritizují Svaz průmyslu a dopravy, Hospodářská komora, Česmad Bohemia, Asociace krajů, odbory a zhruba 400 starostů dotčených obcí.

Podle nich jde o nekoncepční krok, který zatíží drobné podnikatele a povede k objíždění zpoplatněných úseků. Ťok už dříve řekl, že kdyby ministerstvo dopravy soutěž zastavilo a vypsalo ji znovu, ohrozilo by to výběr mýtného.

Ondřej Luštinec, ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme