Na dopravní stavby půjde příští rok 87 miliard, slíbil Kremlík. Dostavby dálnic se mají rozjet do pěti let
Stát v příštím roce vynaloží na dopravní stavby 87 miliard korun, o pět miliard více, než původně plánoval. Do pěti let má zahájit výstavbu většiny zbývajících úseků dálniční sítě. Nyní je rozestavěno 140 kilometrů nových dálnic. Ministr Vladimír Kremlík za ANO to v pátek uvedl na bilanční tiskové konferenci, kde hodnotil svých sto dnů v čele resortu.
Na navýšení rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury o pět miliard korun se ministr dopravy Vladimír Kremlík minulý týden dohodl s ministryní financí Alenou Schillerovou za ANO. Fond tak bude hospodařit se 70 miliardami korun ze státního rozpočtu, dalších 17 miliard získá z evropských fondů.
A podle Kremlíka je tato částka dostačující. „Dochází k výraznému ochlazování ekonomiky, budu se proto snažit, aby byly udrženy výrazné investice pro další období,“ podotkl. Letos měl fond původně vyhrazeno okolo 86 miliard, v průběhu roku se pomocí rozpočtových opatření výdaje navýšily ke 100 miliardám korun.
Ministr dopravy chce Ředitelství silnic a dálnic změnit na akciovou společnost. Doufá ve zrychlení staveb
Číst článek
Další zdroje chce ministerstvo hledat jinde. Kremlík zmínil například projekty PPP nebo využití úvěrů Evropské investiční banky.
Stát by podle ministra měl v letech 2022 až 2024 zahájit výstavbu většiny zbývajících úseků dálniční sítě. V současnosti je podle údajů ministerstva rozestavěno 243 kilometrů, včetně 52 kilometrů modernizované D1. V přípravě je dalších 52 kilometrů, z toho 19 na D1.
Další část většiny prací je soustředěna na středočeskou D3, karlovarskou D6, dálnici D11 směrem k Polsku a D35, která bude navazovat na D1. Kremlík také v pátek oznámil, že plánuje sestavit pracovní skupinu složenou z odborníků z dopravních institucí a akademické obce, která se bude zabývat výstavbou další dálniční sítě do roku 2050.
Opozice ale Kremlíka kritizuje, že se situace v dopravě pod ním dále zhoršuje. Poslanec KDU-ČSL Jiří Mihola pak řekl, že jedna věc jsou plány na stavbu dálniční sítě a druhá potom realizace.
Porušil slib, kritizuje opozice
Podle ODS ministr Kremlík způsobil chaos tím, že se za jeho působení už dvakrát vyměnil šéf Ředitelství silnic a dálnic. Expert strany na dopravu poslanec Stanislav Blaha mu vyčítá i kroky kolem výběru mýta.
Tohle se nám ještě nestalo, říká firma o odložení oprav D1. Po státu bude chtít zřejmě miliony
Číst článek
„Porušil slib, který dal jeho předchůdce starostům a hejtmanům, že některé silnice první třídy nebudou zpoplatněny. Musím také připomenout mnohamilionovou škodu, kterou pan ministr způsobil tím, že na přání premiéra odložil termín zúžení D1 v úseku Chodov – Modletice o 48 hodin, a to pouhých devadesát minut před začátkem stavebních prací,“ řekl Blaha Radiožurnálu.
Ministr ale kritiku odmítl. Naopak kritizoval bývalé šéfy resortu z řad ODS. Nesouhlasí ani s tím, že by kvůli nedávnému odložení prací na dálnici D1 u Prahy z důvodů silného provozu vznikla Česku škoda.
„Nedomnívám se, že by Ředitelství silnic a dálnic nemělo reagovat na mimořádné situace, které nastávají. Domnívám se, že toto naopak od nás veřejnost čeká. A Ředitelství silnic a dálnic se musí s danými situacemi na dálnicích vypořádat,“
Kremlík nahradil 30. dubna v čele resortu dopravy Dana Ťoka za ANO, který odstoupil po čtyři a půl letech ve funkci. Do té doby Kremlík zastával funkci náměstka na Úřadu pro zastupování státu ve věcech majetkových. V minulosti krátce působil na ministerstvu dopravy jako správní ředitel.