Na Slovensku vrcholí druhá vlna šrotovného, zájemci berou vrakoviště útokem

Šrotovací závody na Slovensku nabírají na nejvyšších obrátkách. Vrakoviště přijímají ojetiny dnem i nocí a zájemci stojí ve stometrových frontách. Dotace na nový vůz je dva tisíce eur, ovšem polovinu mají přidat prodejci formou slevy. Vláda spustila druhé kolo v pondělí a zájemci už patrně během dneška celou částku vyčerpají.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

fronta před vrakovištěm v Banské Bystrici

fronta před vrakovištěm v Banské Bystrici | Zdroj: ČTK

Zájem o šrotovné působí paniku a majitelé vrakovišť to popisují jako davové šílenství. Lidé se zapisují do pořadníků, nikdo ale netuší, v kolik hodin přesně státní příspěvek pro 22.000 zájemců dojde.

Přestože vrakoviště v Zohoru asi 20 kilometrů od Bratislavy, které navštívil zpravodaj Českého rozhlasu, praská ve švech, motoristé si ho chválí. Někteří přijíždějí z daleka, dokonce až z Nitry, protože v Bratislavském kraji už jsou vrakoviště většinou zcela plná a raději zavřela.

"My jsme už včera byli jinde, kde jednoduše odmítli přijmout naše auto, mají toho už fakt plné zuby," řekl Českému rozhlasu jeden ze zájemců. Lidem ani nevadí, že musí zaplatit 50 eur, aby je vrakoviště vůbec vzalo. Všichni hlavně doufají, že se na ně dnes státní příspěvek dostane a svoje auto nepošlou do šrotu zbytečně.

Německo přidá na šrotovné další miliardy

Ti, kteří uspějí, ale musejí počítat s tím, že na nové auto musí čekat nejméně do poloviny léta. Evropské automobilky nestíhají vyrábět, a to především kvůli šrotovnému v Německu. Slovenské Sdružení automobilového průmyslu tlačí na vládu, aby spustila další kolo, ta se ale zatím nevyjadřuje.

Naproti tomu německá vláda se rozhodla na šrotovné vyčlenit další prostředky. Státní ekologická pobídka pro nákup nových vozů tak bude činit pět namísto dosavadní jedné a půl miliardy eur. Prémii ale bude stát vyplácet jen do konce letošního roku. Špičky německé vládní koalice se dohodly, že tato suma je konečná, i kdyby se vyčerpala třeba už na podzim.

Politici byli pod obrovským tlakem spotřebitelů, automobilek i prodejců, aby se hit v podobě šrotovného podpořil další sumou. Jen v březnu stoupl prodej nových aut v Německu meziročně o 40 procent. O ekologickou prémii ve výši 2.500 eur už na Spolkovém úřadu pro ekonomiku a kontrolu vývozu požádalo 1,2 milionu zájemců. Ti museli doložit, že kromě koupě nového vozu nechali sešrotovat svého minimálně devět let starého plechového miláčka.

Přečtěte si také:
Slovenští motoristé mohou znovu získat šrotovné
O další dávce šrotovného na Slovensku rozhoduje vláda
Německo: Smíšené reakce vyvolal záměr vlády navýšit šrotovné
Německá vláda se údajně chystá navýšit šrotovné
O nákup nových aut s pomocí šrotovného je v Německu mimořádný zájem
Evropská komise stanovila pravidla pro vyplácení "šrotovného"

Jiří Hošek, Martin Hromádka, Ľubomír Smatana Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme