Na stavbách dálnic se musí šetřit už v projektech, míní expert

Stavební firmy nabídly státu úspory při aktuální výstavbě silnic kolem šesti miliard korun. Nesáhly si ale do marží, peníze chtějí ušetřit na vypuštění některých součástí projektů.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Stavba dálnice D8 - most Opárno | Foto: IDMZ

Podle Jakuba Ptačinského z tiskového odboru ministerstva dopravy vyjádřil ministr dopravy Vít Bárta nad doručeným dokumentem "určitou spokojenost".

Bárta totiž hrozil firmám, že bez slev se stavby zastaví. Stavebním společnostem uložil, aby na Ředitelství silnic a dálnic doručily seznam slev, které státu nabízí.

Přehrát

00:00 / 00:00

O nákladech na stavby dopravní infrastruktury hovořil František Lehovec ve Světě o desáté Rádia Česko

Expert na dopravní stavby František Lehovec, člen vědecké rady Dopravní fakulty Českého vysokého učení technického, považuje ministrův postup za poněkud nešťastný. Řekl to v rozhovoru na Rádiu Česko.

„Náklady spojené s veřejnou dopravní infrastrukturou jsou samozřejmě vysoké, ale ten problém musí být řešen od začátku. To znamená, máme-li snižovat náklady, musíme začít už ve stádiu projektu a snažit se o to, aby ty projekty, které vytváří následné celkové stavební náklady na dílo, už byly nižší,“ upozornil Lehovec.

Při aktuálním rozhodování o tom, na kterých rozestavěných silnicích, dálnicích a železničních cestách by práce měly pokračovat a které by se měly pozastavit, by se dle něj měla brát v potaz dvě kritéria. Význam stavby pro dopravní infrastrukturu a stupeň její rozestavěnosti.

„V situacích, kdy investované peníze do té stavby už přesáhly určitou hranici ve vztahu k tomu, kolik nákladů je ještě potřeba na její dokončení, pak je také třeba rozhodnout, že mám-li šetřit, tak to neznamená, že určitou kategorii staveb v této fázi zastavím. Protože to je opak šetření,“ zdůraznil expert a dodal:

„Já vynaložím náklady na konzervaci, odklad té stavby, ale všechny studie, které jsme také zpracovávali, dokládají, že další odklad znamená další zvýšení nákladů.“

František Lehovec, který se zítra s dalšími akademiky zúčastní jednání u ministra dopravy, zároveň odmítl rozšířené tvrzení, že náklady na stavbu silnic a dálnic jsou v Česku vyšší než v jiných evropských zemí. Podle něj jde o výmysl médií. „Žádná kvalifikovaná studie toto tvrzení nedoložila.“

Možností, jak náklady snižovat, je podle něj několik; žádná z nich není jediná a zázračná. Definitivním řešením bude otevřít trh stavební výroby evropské, ale i mimoevropské konkurenci.

„Například v Polsku velice intenzivně operují stavební firmy, které mají svoji základnu a dodavatelské i pracovní rezervy v Čínské lidové republice. Čili i to nesporně ten tlak vytváří,“ podotkl František Lehovec na Rádiu Česko.

Tomáš Pavlíček, mta Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme