Na Vánoce lidé nakupují nejčastěji elektroniku a hračky, roste obliba nakupování online
Za vánoční dárky letos lidé utratí podle odborníků víc. V kurzu je především elektronika a hračky. Stále častěji také nakupujeme na internetu.
Podle odhadu burzovního makléře Petra Bánovského plánují dvě čtvrtiny lidí za dárky utratit částku nepřesahující pět tisíc korun.
Další čtvrtina je ochotna vynaložit nejvíc deset tisíc a posledních pětadvacet procent nakupujících vydá na dárky ještě víc.
Celkově by objem peněz utracených během předvánočních dnů mohl oproti loňsku stoupnout až o pět procent. Může za to především změna nálady ve společnosti, tvrdí Bánovský:
„Letošní Vánoce budou optimističtější, protože se více uklidnila situace ve společnosti. Máme nějakou novou politickou reprezentaci, vláda má trošičku jiný názor na navyšování vládních výdajů, buď se už koná, nebo se hovoří o nějakých pozitivních stimulech pro rodiny s dětmi a pro důchodce.“
„Čili lidé se méně bojí, více uvažují, že by možná více utráceli a více otevírají svoje peněženky a očekávají Vánoce, které možná budou štědřejší z jejich strany,“ popisují současnou situaci Bánovský.
Lidé při výběru dárků volí většinou klasiku, na dárky se těší hlavně děti, takže se ve velkém prodávají hračky. Hodně oblíbená je kosmetika, kutilské potřeby, knížky, nebo malé domácí spotřebiče.
Podstatnou část prodaného zboží pak představuje elektronika, v poslední době především chytré telefony a tablety.
„Chytrá elektronika je vděčný dárek. Začalo to o předloňských Vánocích, kdy byl opravdu velký růst. Od té doby prodeje dále narůstají. Tablety i chytré telefony hodně zlevňují, takže dneska se z toho stává docela dobře dostupný vánoční dárek,“ vysvětluje Michala Gregorová z marketingového oddělení velkého internetového obchodu.
Nákup na poslední chvíli
Podle ní se proměňuje smýšlení lidí také v tom, kdy dárky začnou nakupovat. Čím dál častěji zboží objednávají až pár dnů před Štědrým dnem. Využívají toho, že si zboží mohou vyzvednout na pobočce obchodu. Odpadá tak starost, že dárky pošta kvůli předvánočnímu shonu nestihne včas doručit.
Procento nakupujících přes internet se tak stále zvyšuje. Velkou roli hraje pohodlí, kdy lidé vyberou i zaplatí prostřednictvím několika kliků myší a nemusí nikam zdlouhavě cestovat, ani stát ve frontách.
„Obchodníci v kamenných obchodech samozřejmě lidi chtějí přitáhnout nějakými zajímavými akcemi, nejenom slevovými. Ve velkých centrech nabízejí kulturní program pro děti, protože když se to týká dětí, tak lidé na to určitě slyší,“ dodává Bánovský.
Poslední dobou navíc i menší obchody nabízí prodej zboží přes internet, i když jenom doplňkově. Doufají tak, že tím alespoň částečně ušlé tržby nahradí.