Na vrtulnících Sikorsky už nebude Aero prodělávat

Příští měsíc opustí výrobní linky Aera Vodochody první vrtulník Sikorsky, na kterém největší česká zbrojovka konečně vydělá. Dosud byla produkce těchto strojů ztrátová. Vedení Aera dnes informovalo o nedávné úpravě kontraktu a americkou stranou.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Sikorsky S-76C+ | Foto: Lynton Aviation

Celou jednu miliardu a 300 miliónů korun, tolik mělo podle některých informací Aero prodělat na vrtulníku Sikorsky S-76C+ od roku 2000, kdy byla takzvaná kooperační výroba zahájena. Přesnou výši prodělku však firma nechtěla upřesnit.

"Jedním důvodem bylo samotné projednávání podmínek kontraktu. Management Aera tehdy neodvedl zrovna profesionální práci a bohužel kontrakt byl jednostranně výhodný pro jednoho z partnerů," vysvětluje příčiny neúspěchu prezident firmy Antonín Jakubše.

Dohodnutá cena za vrtulníky byla pro Aero nepřiměřeně nízká. Některé komponenty navíc společnost velmi draze nakupovala ve Spojených státech, místo aby zajistila jejich mnohem levnější výrobu v Česlu. Smlouvu navíc nebylo možné vypovědět. Zbrojovce totiž hrozily obrovské sankce, které by musela firmě Sikorsky zaplatit.

To se nyní podařilo podle Jakubšeho změnit. Tržby za vrtulníky mají napřesrok dosáhnout zhruba dvou miliard korun. "Z těch třech oblastí, které v Aeru máme, to znamená program vojenských letadel, program civilního letounu Ae270, tak ta oblast kooperací byla vytažen z problémů, ve kterých se nacházela v minulých letech," doplnil Jakubše.

Aero k vrtulníku vyrábí díly, zajišťuje nákup komponentů, provádí montáž a následné testy. V prvních čtyřech letech Aero dodalo 46 strojů, letos by jich mělo být 25 a na příští rok o sedm více. V programu, do kterého dodávky pro firmu Sikorsky spadají, má Aero další tři spolupráce s firmami BAE Systems, Vought a Boeing. Dodávky pro Sikorsky se na kooperacích podílejí zhruba z 95 procent.

Aero se před více než měsícem rozešlo s tehdejším strategickým partnerem, americkou společností Boeing, která firmu řídila od roku 1998. Za symbolické dvě koruny převzal její podíl stát, který chce nyní firmu restrukturalizovat a následně najít nového partnera. Důvodem odchodu Boeingu z Aera bylo to, že firma nenaplnila očekávání vlády z roku 1998, kdy měla Aeru pomoci k rozvoji.

Ačkoli se provozní aktivity Aera Vodochody zlepšily, firma neměla dostatek zakázek. Nedaří se jí například prodat letouny L-159, původně určené pro českou armádu. Firma zároveň není schopna splácet úvěry, za které se zaručil stát. Za jejich úhradu v tomto a příštím roce tak státní rozpočet zaplatí 9,3 miliardy korun.

Majitelem s největším podílem v Aeru je společnost Letka, dceřiná firma Fondu národního majetku, s 53,3procentním podílem. Téměř celý zbytek vlastní Česká konsolidační agentura.

Martin Hromádka, Pavel Otto Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme