Na železnici půjde o půl miliardy méně, jízdné ale nepodraží

V příštím roce půjde ze státní pokladny na dopravu o deset miliard korun méně. Dotkne se to i železnice, které ministerstvo dopravy seškrtá prostředky pro rok 2011 o 500 milionů. Cestující by ale škrty neměly nijak postihnout. Ministerstvo dopravy chce také na železnici dostat ze silnic více přepravců.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

České dráhy postupně sjednotí barvy svých vlaků

České dráhy postupně sjednotí barvy svých vlaků | Foto: Jiří Suchomel

České dráhy dostanou v příštím roce o půl miliardy korun méně. Konkrétně se ruší dotace 250 milionů na mezinárodní vlaky EC a IC, které České dráhy musejí propříště provozovat na vlastní podnikatelské riziko.

Přehrát

00:00 / 00:00

Ministr dopravy Vít Bárta o nutných úsporách Českých drah

Dráhy také dostanou jen 63 milionů na sociální program pro zaměstnance, kteří odcházejí, namísto dosavadních 248 milionů.

Ze silnic na železnici

Změny čekají také nákladní dopravu. České dráhy za ní zaplatí méně než v minulosti. Ministerstvo dopravy chce více motivovat přepravce, aby používali železnici. S tím souvisí již avizované zvýšení mýta na silnicích.

Dokud bude kamionová přeprava nákladů levnější, jen málokdo se asi rozhodne využívat ekologičtější přepravu po železnici. Ministr Bárta chce ale tuto disproporci srovnat tím, že zvýší mýtné na silnicích, v příštím roce o 25 procent a stejně se zvýší i v roce 2012, na druhé straně poplatky za nákladní dopravu po železnici ale v příštím roce klesnou, dodává Vít Bárta:

„Dojde ke zlevnění železniční cesty pro nákladní přepravu o 270 milionů korun. Vytváříme tak nejen to, co si přeje EU, ale i zásadní nástroj pro to, abychom přilákali více nákladu ze silnic na železnice.“

Přehrát

00:00 / 00:00

Změny na železnici shrnula na Rádiu Česko Naďa Bělovská

ČD Cargo díky tomuto zvýhodnění ušetří na poplatcích za používání železničních cest 11 procent současných nákladů. To už je poměrně zajímavá částka, nicméně za současné situace by nemusela k dostatečné motivaci podnikatelů k přestupu na železnici platit, říká předseda představenstva ČD Cargo Jiří Vodička, který proto současně pro příští rok připravuje program, který zákazníkům především zaručí jasný termín dodání zboží:

„Je to spíš o tom, abychom si zmapovali, jak jsme schopni jezdit a mohli dát například klientovi garanci, že jsme zboží schopni přepravit za určitý čas. Železnice dnes platí za 100 procent cesty, zatímco například kamion jede po placené dálnici jen část cesty a zbytek po neplacených silnicích I. třídy. Proto čekáme zvýšení zájmu až po zavedení mýtného na silnicích první třídy v roce 2012.“

Nepoměr mezi platbami za využívání železniční dopravní cesty pro přepravu lidí a nákladu nám vytýká i Evropská unie. Poplatky za využití železniční dopravní cesty pro náklad jsou totiž jedny z nejvyšších v Evropě, zatímco poplatky v případě osobní přepravy jsou nadměrně nízké a proto se také ministerstvo rozhodlo, že České dráhy budou naopak Správě železniční dopravní cesty platit v příštím roce o 270 milionů korun víc.

Jízdné se nezvýší. Zatím

Šetřit bude muset také Správa železniční dopravní cesty. Její šéf, stejně jako generální ředitel Českých drah, potvrdil, že jsou na ohlášené škrty připraveni. Zároveň zdůraznili, že je cestující nepocítí. Ceny jízdného se zvyšovat nebudou.

Generální ředitel Českých drah Petr Žaluda slíbil, že kvůli omezení příjmů z ministerstva dopravy zatím jízdné rozhodně zvyšovat nebude, alespoň ne do té doby, než budou mít České dráhy nový vozový park.

Generální ředitel Českých drah Petr Žaluda | Foto: Tomáš Adamec

„Určitě nebudeme zdražovat. O zdražení se dá uvažovat až s nástupem nových, nedotovaných vlaků, kde se velmi zvýší kvalita cestování. Nebude to ale ani příští rok, ani v roce 2012,“ uvedl Žaluda.

Ministr dopravy Vít Bárta o úsporách na železnici mluvil při představování další části svého plánu, jak v resortu ušetřit celkových 10 miliard korun:

„Úspora pro příští rok je ve vlastních seškrtaných dotačních titulech ve prospěch Českých drah o půl miliardy korun nižší, celková úspora, kterou musejí České dráhy pro příští rok dosáhnout je kolem 900 milionů korun.“

Na mezinárodních rychlících se zároveň nebudou znovu zavádět příplatky a obnova vozového parku bude pokračovat i v roce 2011.

Železničáře čeká i propouštění

Kvůli nutným úsporám čeká železničáře další propouštění. Generální ředitel Petr Žaluda dnes potvrdil, že letos odešlo od Českých drah zhruba 1600 zaměstnanců, v příštím roce má odejít něco kolem tisícovky železničářů.

Obdobně je na tom správa železniční dopravní cesty, která chce ušetřit několik set milionů ještě letos. Kde se bude škrtat v roce 2011, říká pověřený ředitel Pavel Habarta:

„Chceme ušetřit v provozních výdajích zhruba miliardu 400 milionů korun. Zčásti je to i v personální oblasti. My jsme prošli takovým tím kolečkem, kdy dochází ke snižování stavu zaměstnanců, v případě SŽDC je to desetiprocentní pokles. Další úspory jsou v provozu, to znamená v opravách a v údržbě.“

Naďa Bělovská, Jan Herget, Jan Piroch Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme