Nabídka biopotravin na českém trhu roste. Dováží se jich už jen 40 procent
Na českém trhu je stále více biopotravin. 60 procent je dokonce z domácí produkce. Na úvod devátého ročníku Měsíce biopotravin a ekologického zemědělství údaje zveřejnilo ministerstvo zemědělství.
Podle Martina Lajbla, který má na ministerstvu na starost ekologické zemědělství, roste i pestrost nabídky biopotravin.
„Jsou samozřejmě kategorie nejčastější. Takovou nejtypičtější biopotravinou je mléko nebo mléčné výrobky – jogurty, sýry, dále ovoce, zelenina, pečivo. Některé suroviny samozřejmě nejsou v takové nabídce,“ říká Lajbl a doplňuje:
„Ale dá se říct, že pokud spotřebitel trochu hledá, něco najde v supermarketech, něco v prodejnách zdravé výživy. Myslím si, že ten sortiment už dneska pokrývá prakticky celou škálu, která je v potravinářské produkci.“
„V České republice se trh s biopotravinami rozvíjí pomalu, každý rok je ale cítit nárůst. Přibývají obchody s biopotravinami. Lepší a kreativnější restaurace uvádějí na svých jídelních lístcích, že neservírují kozí sýr, ale kozí sýr z nějaké farmy, vepřové maso z přeštického prasátka. Hrdě oznamují, že věc, kterou máte na talíři, má nějaký původ,“ uvádí odborník na gastronomii Pavel Maurer.
Ten stál v čele poroty, která vybírala Českou biopotravinu roku. Tou se v letošním 12. ročníku soutěže staly Černíkovické beraní rohy od pěstitele zeleniny Miloše Kurky z Černíkovic v Královéhradeckém kraji.