Náklady na stavbu dálnic v Česku jsou přehnaně velké, zjistil NKÚ

České dálnice stojí víc, než je nutné. Levnější by mohly být až o pětinu, jak zjistil Nejvyšší kontrolní úřad. Kilometr dálnic dosud přišel na 416 milionů korun. NKÚ v odhadu vychází mimo jiné ze srovnání stavebních nákladů u nás a v Německu, kde kilometr dálnice stojí v přepočtu 260 milionů korun.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Rekonstrukce dálnice

Rekonstrukce dálnice | Foto: ŘSD ČR

V Německu je na rozdíl od Česka trasování dáno zákonem, upozorňuje šéf Ředitelství silnic a dálnic David Čermák.

„Pak už se pokračuje i při výkupech pozemků na základě cenových map, které jsou jasně v jednotlivých regionech dány. U nás největší boj nastává v územních řízeních, potom ve stavebních povoleních,“ popisuje Čermák.

Kontrolní úřad prověřil 74 staveb v hodnotě 215 miliard a 29 akcí v ceně 83 miliard. Zjišťoval rovněž, jak efektivně pracuje ministerstvo dopravy, Ředitelství silnic a dálnic i Státní fond dopravní infrastruktury.

Přehrát

00:00 / 00:00

Zprávu NKÚ o příliš vysokých cenách dálnic komentovali prezident Nejvyššího kontrolního úřadu Miloslav Kala a generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic David Čermák.

Náklady oproti plánované ceně rostly nejvíce v průběhu územních a stavebních řízení. Mohla za to řada faktorů, od prodlužování řízení přes průběžné úpravy projektů po dodatečné požadavky na zařazení objektů, jako jsou například přípojky.

„Skutečně je to ve fázi přípravy, kdy se prodlužují jednotlivá řízení a zahrnují se požadavky nejrůznějších účastníků na dodatečné zařazení stavebních objektů, jako jsou přípojky nebo další sjezdy. V této části je růst extrémně vysoký,“ říká prezident NKÚ Miloslav Kala.

Příliš drahé a příliš dlouho

Kromě příliš vysoké ceny se navíc dosud neúměrně prodlužovala doba výstavby. Od schválení investičního záměru do dokončení stavby uplyne nejčastěji 12 let, což také zvyšuje náklady. Vliv na cenu mají kromě toho problémy s vymezením trasy.

NKÚ uvádí jako příklad úsek R35 Křelov–Slavonín. Trasa navržená Ředitelstvím silnic a dálnic už v roce 1993 měla stát necelých 700 milionů korun. Nesouhlasily s ní ale obce, takže se stavba musela v roce 2001 rozdělit na dva úseky a náklady pak přesáhly dvě miliardy korun. Jeden z úseků přitom ještě dodnes není dostavěn.

„Neumíme skloubit nejrůznější zájmy a vymezit trasu, která by vyhovovala všem. Tyto problémy se projevují v územním a stavebním řízení,“ vysvětluje Kala.

Ministr dopravy Zdeněk Žák by chtěl cenu dálnic stáhnout víc, než je odhad NKÚ. "Já bych dokázal jít ještě dál. My se budeme snažit celý systém směřovat k tomu, aby všechny motivoval, aby se chovali prospěšně," říká Žák.

Problém vidí v tom, že byl systém do této chvíle nastaven tak, že nutil všechny účastníky, aby stavby předražovali. Snížení nákladů proto bude vyžadovat změnu celkového nastavení.

Zuzana Hálová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme