Češi v posledních letech mění návyky pití nápojů. Před limonádami dávají přednost vodě

Vypijeme méně sladkých limonád a víc vody, tak by se daly popsat chutě Čechů v posledních letech. Ukazují to data Českého statistického úřadu. Zájem o limonády klesá třeba i ve Spojených státech.

Tento článek je více než rok starý.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nápoje, pití (ilustrační foto)

V roce 2008 vypil každý Čech téměř 110 litrů limonád. Předloni to už ale bylo o téměř 20 procent méně, zhruba 89 litrů. Ilustrační foto | Zdroj: Pixabay | CC0 1.0,©

Jak ukazují nejnovější data společnosti Euromonitor, Američané loni utratili historicky nejvíc peněz za zdravější a méně sladké nápoje.

Například prodej minerálních vod vzrostl v posledních šesti letech skoro o 90 procent. Loni pak dosáhl více než 2,3 miliardy dolarů. Prodej ochucené, ale ne příliš sladké vody se zvýšil o 72 procent na víc než devět miliard dolarů.

Přehrát

00:00 / 00:00

Méně limonád, více vody. Češi mění v posledních letech návyky ohledně pití nápojů. Téma pro Pavlu Lioliasovou

V roce 2008 vypil každý Čech téměř 110 litrů limonád. Předloni to už ale bylo o téměř 20 procent méně, zhruba 89 litrů. V Česku klesá ale i spotřeba minerálních vod a jiných nealkoholických nápojů.

„V České republice se v roce 2017 vypilo 242 minerálních vod a nealkoholických nápojů. Nejvyšší spotřebu v historii jsme zaznamenali v roce 2008, a to téměř 300 litrů,“ popisuje pro Radiožurnál Tereza Lukavcová z oddělení statistiky zemědělství Českého statistického úřadu.

Jak se daří prodejům dalších nealkoholických nápojů, popisuje Mária Hukelová z výzkumné společnosti Nielsen: „Z koláče nealkoholických nápojů si nejvíce ukrajují minerální vody. Ve spotřebě tvoří 6 z 10 prodaných litrů. Více než jednu čtvrtinu pak tvoří sycené nealkoholické nápoje. A džusy tvoří sice jen osm procent z celkové spotřeby, ale v tržbách dosahují jedné pětiny.“

Pepsi převezme SodaStream, za izraelskou firmu zaplatí přes 72 miliard korun

Číst článek

Někteří z konzumentů mohli přejít na obyčejnou kohoutkovou vodu, která se v posledních letech stává stále žádanější také v restauracích. A podle dřívějších údajů za rok 2017 také vzrostla spotřeba fakturované vody z vodovodů u domácností o 0,4 litru na téměř 89 litrů na osobu a den.

Je ale možné, že část lidí si začala taky vyrábět limonády doma. Roste totiž zájem o přístroje, díky kterým si nápoje s bublinkami, vyrobíme i doma.

„Zájem je nejen o přístroje samotné, kdy v roce 2018 vzrostl počet koupených kusů na Mall.cz o 40 procent, ale i o příslušenství, které rostlo o 59 procent a sirupy o 38 procent. Lidé výrobky Soda Stream nakupují zejména v létě, kdy výrobce uvádí nové edice, ale i v zimě, kdy jde o oblíbený vánoční dárek,“ potvrzuje mluvčí internetového prodejce Táňa Lálová. Spotřeba piva pak naopak dlouhodobě klesá.

Pavla Lioliasová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme