Češi v posledních letech mění návyky pití nápojů. Před limonádami dávají přednost vodě
Vypijeme méně sladkých limonád a víc vody, tak by se daly popsat chutě Čechů v posledních letech. Ukazují to data Českého statistického úřadu. Zájem o limonády klesá třeba i ve Spojených státech.
Jak ukazují nejnovější data společnosti Euromonitor, Američané loni utratili historicky nejvíc peněz za zdravější a méně sladké nápoje.
Například prodej minerálních vod vzrostl v posledních šesti letech skoro o 90 procent. Loni pak dosáhl více než 2,3 miliardy dolarů. Prodej ochucené, ale ne příliš sladké vody se zvýšil o 72 procent na víc než devět miliard dolarů.
Méně limonád, více vody. Češi mění v posledních letech návyky ohledně pití nápojů. Téma pro Pavlu Lioliasovou
V roce 2008 vypil každý Čech téměř 110 litrů limonád. Předloni to už ale bylo o téměř 20 procent méně, zhruba 89 litrů. V Česku klesá ale i spotřeba minerálních vod a jiných nealkoholických nápojů.
„V České republice se v roce 2017 vypilo 242 minerálních vod a nealkoholických nápojů. Nejvyšší spotřebu v historii jsme zaznamenali v roce 2008, a to téměř 300 litrů,“ popisuje pro Radiožurnál Tereza Lukavcová z oddělení statistiky zemědělství Českého statistického úřadu.
Jak se daří prodejům dalších nealkoholických nápojů, popisuje Mária Hukelová z výzkumné společnosti Nielsen: „Z koláče nealkoholických nápojů si nejvíce ukrajují minerální vody. Ve spotřebě tvoří 6 z 10 prodaných litrů. Více než jednu čtvrtinu pak tvoří sycené nealkoholické nápoje. A džusy tvoří sice jen osm procent z celkové spotřeby, ale v tržbách dosahují jedné pětiny.“
Pepsi převezme SodaStream, za izraelskou firmu zaplatí přes 72 miliard korun
Číst článek
Někteří z konzumentů mohli přejít na obyčejnou kohoutkovou vodu, která se v posledních letech stává stále žádanější také v restauracích. A podle dřívějších údajů za rok 2017 také vzrostla spotřeba fakturované vody z vodovodů u domácností o 0,4 litru na téměř 89 litrů na osobu a den.
Je ale možné, že část lidí si začala taky vyrábět limonády doma. Roste totiž zájem o přístroje, díky kterým si nápoje s bublinkami, vyrobíme i doma.
„Zájem je nejen o přístroje samotné, kdy v roce 2018 vzrostl počet koupených kusů na Mall.cz o 40 procent, ale i o příslušenství, které rostlo o 59 procent a sirupy o 38 procent. Lidé výrobky Soda Stream nakupují zejména v létě, kdy výrobce uvádí nové edice, ale i v zimě, kdy jde o oblíbený vánoční dárek,“ potvrzuje mluvčí internetového prodejce Táňa Lálová. Spotřeba piva pak naopak dlouhodobě klesá.