Nařízení vzhledu podpisového vzoru může oslabit bezpečnost účtu

Část tuzemských bank klienty omezuje při volbě ochranných prvků pro zabezpečení svého účtu. Například Poštovní spořitelna a ČSOB nedovolují svým klientům zvolit si jakýkoliv podpisový vzor.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Podpis | Foto: stock exchange

"Musí to být skutečné jméno. To, co je uvedno v matrice. Nepřipouští se nějaké křížky, kolečka, nějaké úplně cizí jméno nebo něco podobného," potvrzuje Denisa Salátková z Poštovní spořitelny. Ve smluvních podmínkách má tento bankovní ústav tedy zakotveno ustanovení, že vzorem může být jen pravé příjmení klienta, doplněné případně o jeho jméno.

Přehrát

00:00 / 00:00

O náležitosti a to jestli je podpisový vzor vůbec třeba se zajímal Martin Drtina

Problémem je to například u žen, které si zasvobodna u banky otevřou účet. V den sňatku po změně příjmení představuje jejich podpisový vzor automaticky porušení smlouvy.

"Jakmile dostane žena nový občanský průkaz, je nutné dojít do banky, kde proběhne nová idenifikace a získá nový podpisový vzor, " potvrzuje regulérní postup změny podpisového vzoru Pavla Hávová z ČSOB. V rámci tohoto podpisového vzoru může klientka vedle nového příjmení uvést i své původní příjmení za svobodna.

Patrik Nacher ze serveru bankovnipoplatky.com taková omezení odmítá. Doporučuje tedy, aby se alespoň podpisový vzor co nejvíce odlišoval od běžně používané signatury, dohledatelné z veřejně přístupných databází.

„Z mého pohledu je to přežitek, stejně jako razítko třeba. Dnešní technologie umožňuje například pomocí PINu zajistit tu bezpečnost lépe,“ dodává Patrik Nacher.

Jsou ale u nás i banky, které nejenže žádnými pravidly podpisový vzor nesvazují, ale dokonce žádný po klientech ani nevyžadují, potvrzuje Tomáš Kofroň z Raiffeisenbank:

„Drtivá většina našich klientů využívá internetové bankovnictví, a proto podpisový vzor mít nemusí. Při jakékoliv operaci na přepážce se jako autorizační prvek užívají elektronické prostředky jako například SMS zaslaná na mobil klienta.“

Martin Drtina, Marína Dvořáková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme