Návrat 172 klientů zkrachovalé CK Pradok zajistí Generali

Klienti zkrachovalé cestovní kanceláře Pradok se domů vrátí už o víkendu. Cestovka má v Řecku momentálně 172 klientů. Neměl by nastat žádný problém, protože podle ujištění cestovní kanceláře mají všichni zaplacenou a koupenou zpáteční letenku a zaplacené jsou i všechny služby.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Sídlo cestovní kanceláře Pradok v Praze

Sídlo cestovní kanceláře Pradok v Praze | Zdroj: ČTK

Návrat turistů připravuje asistenční služba pojišťovny Generali, která přebírá závazky cestovní kanceláře Pradok. Zatím to vypadá, že odškodněni budou všichni klienti ve stoprocentní výši své pohledávky. Cestovní kancelář totiž přestala prodávat zájezdy už 16. srpna.

Prodaných zájezdů, na které už klienti neodjedou, by mělo být 360 za celkem 4 miliony a 300 tisíc korun. Vzhledem k tomu, že cestovní kancelář je pojištěná na více než 7 milionů korun, měly by peníze stačit na úhradu všech finančních nároků zákazníků.

Přehrát

00:00 / 00:00

Informace o krachu cestovní kanceláře Pradok shrnula reportérka Alžběta Havlová, která navštívila pražské sídlo CK

Podle internetových stránek pojišťovny Generali mohou klienti cestovní kanceláře, kteří na zaplacenou dovolenou neodcestovali, vznést písemný nárok na pojistné plnění u asistenční služby pojišťovny a doložit potřebné doklady nejpozději do šesti měsíců od vzniku pojistné události.

Na internetových stránkách Generali je škodní protokol, který vyplní a pošlou na adresu asistenční služby. Ta je také na internetových stránkách pojišťovny.

K tomu musí přidat cestovní smlouvu, uzavřenou s cestovní kanceláří, doklady o uhrazení zálohy a plné ceny zájezdu - to jsou třeba příjmový doklad cestovní kanceláře nebo jiný doklad o úhradě. A pokud klienti měli nějaké dodatečné výdaje, tak k nim musí také doložit doklady o uhrazení.

Za krachem kombinace více faktorů

Cestovní kancelář Pradok dohnala podle slov majitele Jiřího Káše ekonomická krize a potíže v Řecku, které je hlavní destinací cestovky. Káš vysvětlil, že podnik doplatil na kombinaci situace v Řecku, bankovní krize i složité situace doma. V době ekonomické krize přitvrdili obchodní partneři cestovní kanceláře své platební podmínky.

Řečtí hoteliéři podle něj tlačí na platbu předem, protože banky u nich nefungují, tak jak mají. Agentura ale na to neměla peníze, protože lidé kupují hlavně last minute zájezdy.

Přehrát

00:00 / 00:00

Jednatel CK Pradok Jiří Káš a místopředseda Asociace cestovních kanceláří Jan Papež v Ozvěnách dne

„Fungují tak, že nám řeknou, pošlete tyhle peníze, tenhle objem, který my v podstatě těžko můžeme zajistit, anebo vám vystěhujeme lidi, nebo vám je neubytujeme,“ popsal praktiky hoteliérů Káš.

Problém s vývozem našich turistů do zahraničí je ale podle něj obecný; na trhu je hodně silná konkurence, která tlačí na snižování cen.

„Situace je velice vážná. My jsme oproti loňskému roku udělali rázné kroky, abychom sezónu nějak přečkali; snížili jsme náklady, změnili provozovnu, omezil jsem počet zaměstnanců. Ale jak vidíte, ani to nepomohlo,“ dodal Káš, jehož cestovka podnikala na zdejším trhu 22 let.

Podle místopředsedy Asociace cestovních kanceláří Jana Papeže stojí za úpadkem této cestovky její specializace na Řecko a také rozpor mezi nabídkou a poptávkou.

„Loňský rok se podařilo velmi dobře harmonizovat a cestovní kanceláře už v srpnu neměly téměř žádné last minuty. Ale bohužel letos některé cestovní kanceláře natolik navýšily svou kapacitu, že převis nabídky byl tak velký, že last minuty končily s cenami pod nákladovou cenou,“ poznamenal Papež v Ozvěnách dne.

Jitka Hanžlová, Alžběta Havlová, mta Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme