Nebe se otevírá pomalu. Krach může potkat až 150 aerolinek
Obnova letecké dopravy v Evropě postupuje jen pomalu. Evropská letová služba Eurocontrol nicméně oznámila, že se dnes podaří odbavit asi polovinu běžných letů nad kontinentem, což je výrazné zlepšení proti předchozím dnům. Ruzyně zatím počítá přibližně se sto deseti přílety a stejným počtem odletů, což je asi šedesát procent běžného úterního provozu.
Aerolinky zatím počítají škody. A už si také vyjednávají odškodnění, které budou požadovat od vlád svých zemí. Islandská sopka jim totiž s popelem přivanula další ztráty do účtů, už tak zdecimovaných hospodářskou krizí.
Podle Evropské asociace evropských dopravců je na hranici bankrotu sto až sto padesát aerolinek. Evropská komise už připustila, že státy budou moci jednotlivým firmám za určitých podmínek finančně pomoci.
Za normálních okolností to unijní pravidla zakazují nebo silně omezují. Komise ostatně nyní čeká na restrukturalizační plán ČSA, který má obhájit dvou a půlmiliardovou půjčku, kterou si aerolinky vzaly od státní firmy Osinek.
Zaplatit by mohl stát
České aerolinie na zastavení a teď omezení provozu prodělávají desítky milionů korun denně. O případnou kompenzaci by se podle mluvčí Hany Hejskové přihlásily. Tuto možnost nevyloučil premiér Jan Fischer.
„Až budeme mít všechny informace od dozorčí rady, tak se určitě aerolinkami zabývat v různých kontextech budeme,“ řekl Fischer.
Druhá domácí letecké společnost Travel Service zatím vyčíslila škody na osmatřicet milionů korun. Žádosti o státní dotace a nebývalou vstřícnost Evropské komise ale sleduje s jistými obavami.
„Aerolinky by nějaké kompenzace výpadku dostat měly. Ale měly by je dostat všechny aerolinky. Pokud podpora bude, a k té se ještě musí vyjádřit Komise, tak pak ji musí dostat všichni a i my si o ní zažádáme,“ řekl generální ředitel společnosti Travel Service Roman Vik.
Největší obava společnosti podle něj pramení z toho, aby nedošlo ke zneužití podpory. „Aby skutečně byla vynaložena pouze na vykrytí nečekaného výpadku vlivem přírodní katastrofy,“ podotkl Vik s tím, že v opačném případě by šlo o porušení rovnováhy na trhu.
Toho se ale neobává ministr financí Eduard Janota. Podle něj to určitě bude postaveno tak, že v náhradách nebudou moct být zahrnuty předchozí ztráty. „I když bude nějaká podpora, tak to gros si budou muset zorganizovat samotné společnosti,“ řekl k tomu Janota.
Náhradu chtějí i cestovní kanceláře
Také cestovním kancelářím kouřící vulkán způsobil ztráty. „Velmi podstatné škody nastaly i cestovním kancelářím incomingovým, protože se bez náhrad ruší pobyty klientů, kteří nemohli přiletět,“ řekl Vladimír Dolejš, místopředseda Asociace cestovních kanceláří České republiky.
V tuto chvíli sčítají cestovní kanceláře škody. „A v případě, že se stát rozhodne kompenzovat škody státním společnostem, tak bychom rádi jednali o tom, aby je kompenzoval i společnostem ostatním,“ dodal Dolejš.
Podle mluvčího Ondřeje Jakoba se ministerstvo financí bude případnou kompenzací škod aerolinkám vážně zabývat v příštích týdnech. Klíčové ale bude rozhodnutí Evropské komise. Možnosti českého rozpočtu jsou navíc velmi omezené.