Nejcennější značkou světa je Apple

Firma Apple se stala nejhodnotnější značkou světa. Po čtyřleté dominanci překonala Google. Celková hodnota značky je 153 miliard dolarů.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Apple

Apple | Zdroj: ČTK

Žebříček Brandz, který pořadí určuje, hodnotí firmy ze všech oborů, od bank přes oděvní firmy až po telekomunikace. V letošním, 6. ročníku žebříčku Top 100 ovšem dominují značky z technologických oborů, šest z prvních deseti firem se zabývá technologiemi: Apple, Google, Microsoft, IBM, AT&T a China Mobile.

Technologické firmy jsou na razantním vzestupu, například Facebook se v žebříčku Brandz umístil poprvé, a to hned na 35. místě. Facebooku se od loňského roku zvýšila hodnota značky o neuvěřitelných 246%, u Applu to bylo "pouhých" 84%.

Přehrát

00:00 / 00:00

Petra Průšová, ředitelka české pobočky Millward Brown a Jiří Langer, marketingový odborník, ředitel agentury Grey Digital hovoří s Ondřejem Černým ve světě o jedné o nejúspěšnějších značkách .mp3

Důvodem úspěchů společnosti Apple je hlavně úspěch tabletu iPad a telefonu iPhone. Podle odborníků je důležitost silné značky pro globální úspěch stále důležitější.

Výzkum BrandZ Top 100 nejhodnotnějších značek světa je jedinou studií, která kromě finančních ukazatelů hodnotí také názory lidí a způsob, jakými je značka na trhu vnímána.

Petra Průšová, ředitelka české pobočky agentury Millward Brown, která žebříček Brandz každoročně vypracovává, tvrdí, že jde v současnosti o nejkomplexnější žebříček na světě mezi podobnými projekty:

"Vychází jednak z finančních údajů, které jsou volně k dispozici, jako je Bloomberg, ale zároveň zahrnuje výzkum, který skupina WPP provádí po celém světě a v rámci kterého hodnotí svůj vzah ke značkám na základě složité metodologie i sami konzumenti."

iPad zvládne ovládat i kočka

U značky Apple se často tvrdí, že jde o symbolickou a statusovou značku, kterou lidé volí i emocionálních důvodů. To ale podle Průšové čísla v žebříčku nijak neovlivní.

"Respondenti si nevybírají přímo na žebříčku, ale v rámci kategorií hodnotí aspekty značek. Z toho je potom počítána síla značky na základě toho, jak má loajální své zákazníky, zda ji považují za důvěryhodnou," upřesňuje Průšová.

Hodnota značky ale neznamená hodnotu samotné firmy. Kdyby si chtěl někdo Apple koupit, musel by zaplatit daleko více než 153 miliard dolarů. Při vyjádření hodnoty značky se totiž odhlíží od všech hmotných statků firmy, jde čistě a pouze o marketingovou hodnotu značky.

Motorola Xoom s operačním systémem Android 3.0 určeným pro tablety, novinka výstavy CES 2011 | Foto: Motorola, Inc.

Jiří Langer, odborník na technologie a ředitel agentury Grey Digital, se domnívá, že za úspěch firmy Apple může mimo jiné vizionářský přístup zakladatele firmy Steva Jobse. Důležité podle Langera je, že výrobky firmy jsou uživatelsky nenáročné.

"Když porovnáte iPad s Galaxy Tabem do Samsungu z hlediska použitelnosti, tak zjistíte, že iPad zvládne ovládat i kočka, zatímco Galaxy Tab je komplikovanější, protože Google a Android je přece jen pro trochu technologicky vyspělejší lidi."

Průzkum také ukázal, že 7 z 11 nových žebříčku top 100 pochází ze zemí BRIC (Brazílie, Rusko, Indie a Čína ). Jde o země s největším počtem obyvatel. Z těchto zemí také pochází každá 5. značka z žebříčku.

Petra Průšová z agentury Millward Brown tvrdí, že když je značka relevantní pro hodně lidí, tak mají velké státy vždy výhodu: "To je důvod toho, proč se česká značka může jen stěží umístit v tomto žebříčku. Málokterá česká značka je asi kultovní po celém světě."

Zdeněk Strnad, Dalibor Zíta Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme