Nejvstřícnější bankou za rok 2012 se stala Fio banka
Nejvstřícnější bankou v České republice se za rok 2012 stala Fio banka, která tak obhájila vítězství z předchozího roku. Na druhém místě v rámci projektu Vstřícná banka skončila mBank, třetí pak byla Air Bank. O titulu rozhoduje odborná porota, kde mají většinu na bankách nezávislí experti a z části rozhoduje i veřejnost. Celkové výsledky vycházejí z průběžných čtvrtletních hodnocení.
O úspěchu podle organizátorů projektu rozhoduje několik kritérií, například to, jak banka komunikuje s veřejností nebo zda je schopná představovat svoji politiku v oblasti poplatků či produktů.
„Dále jsou to určitě parametry nových produktů, to, jak je banka aktivní, co přináší nového v jednotlivých čtvrtletích, jak je nápaditá, co dovede představit svým klientům a jak to v podstatě dovede prodat,“ uvedl manažer hodnocení projektu Vstřícná banka Miroslav Zeman.
S manažerem hodnocení projektu Vstřícná banka Miroslavem Zemanem mluvila Veronika Sedláčková.
Vítězná Fio banka získala v hodnocení 72 procent, podle Zemana však rozdíly mezi bankami nejsou velké. Už proto, že hodnocení je prý poměrně konzervativní.
„Banky jsou porovnatelné, ať už se jedná o nízkonákladové banky typu mBank, tak i velké banky, kde jsou rozdíly maximálně deset dvanáct procent,“ nastínil Zeman.
O vítězi nebo posunu v žebříčku hodnocení mohou rozhodnout jednotlivá opatření, která banky přijmou. „Může tam být jednotlivý produkt, který ta banka dobře prodá na veřejnosti za jedno čtvrtletí a může ji to posunou v tom hodnocení poměrně zajímavě,“ řekl Zeman.
Zajímavého nárůstu v hodnocení podle něj v posledním roce dosáhla například Komerční banka.
Nárůst hodnocení pro Komerční banku
„Přišla se zajímavými zlepšeními v oblasti poplatku, přehlednosti sazebníku, kde se to hodnocení v průběhu čtvrtletí zlepšilo o celých sedm procentních bodů, což je největší zlepšení hodnocení mezi sledovanými bankami, zatímco třeba u Fio banky, ta je v podstatě stabilní v průběhu celého roku, takže tam je vidět, že tam ty posuny nemohou být zas až tak veliké,“ řekl.
Projekt Vstřícná banka se snaží vytvářet tlak na zlepšování klientského prostředí v České republice.
Zeman podotkl, že i když to banky nerady přiznávají, naslouchají hlasům klientů nebo anketám. Zmínil například hlasování o nejabsurdnější bankovní poplatek.
„Snaží se to využít často i v marketingových kampaních. Takže je vidět, že i to téma poplatků je čím dál významnější v průběhu času,“ dodal Zeman.