Několikaměsíční tarifní spor na německé železnici dál graduje
Ve středu v poledne přerušili strojvůdci sdružení v odborovém svazu GDL práci v nákladní dopravě. V noci na zítřek pak ochromí taky přepravu osobní, včetně dálkových spojů. Německé dráhy ale zmobilizovaly veškeré dostupné pracovní síly a připravily nouzový jízdní řád.
Díky němu by měla jezdit většina rychlovlaků ICE i mezinárodních spojů. Dění na železnici se na západě a na východě Německa se podle všeho bude výrazně lišit. Právě v bývalé NDR je totiž 90 procent strojvedoucích členy odborového svazu GDL.
"Stejně jako v případě předchozích protestů očekáváme výrazný nepoměr mezi stávkujícími v obou částech Německa. Věříme, že na západě pojede více než polovina osobních vlaků. Ve východních spolkových zemích ale očekáváme výrazně omezení dopravy a zachování v zásadě jen 10 až 15 procent spojů," říká Karl-Friedrich Rausch, který má u Německých drah na starosti osobní dopravu.
Jeho kolegyně, personální šéfka státního koncernu Margret Suckalová, znovu zopakovala, že požadavky strojvůdců jsou nepřijatelné. Připomeňme, že strojvedoucí žádají samostatnou tarifní smlouvu a navýšení platů o 31 procent. "Vedení drah se nenechá malou skupinkou zaměstnanců vydírat. Naše stanovisko zůstává jasné," odmítá Suckalová.
Odboráři ale mají pocit, že se státním podnikem zacházejí ještě v rukavičkách. Členská základna svazu GDL přitom žádá tvrdší postup, říká jeho předseda Manfred Schell: " "Představenstvu drah ještě stále dáváme šanci, aby na naše protestní akce reagovalo. Ve skutečnosti ale rozhořčení našich členů stále narůstá a volání po časově neomezené stávce je čím dál tím naléhavější."