Některé nebankovní společnosti u nás přecházejí na britský model vymáhání dluhů
Dlužníci se mohou dočkat lepšího přístupu od nebankovních společností než od zavedených bank. Vychází to z nového Indexu etického úvěrování.
„Týká se to zhruba tří, čtyř nebankovních institucí z celého množství 34 tisíc registrovaných a jedná se především o oblast vymáhání dluhů,“ vysvětluje analytik společnosti Člověk v tísni Daniel Hůle, který je autorem studie.
Některé nebankovní společnosti u nás přecházejí na britský model vymáhání dluhů.
O přístupu nebankovních společností ke klientům hovoří analytik společnosti Člověk v tísni Daniel Hůle
Ten spočívá v tom, že ve chvíli, kdy se rozhodnou vymáhat pohledávku, tak nepožadují žádnou náhradu nákladu právního zastoupení.
U nás na tento model přistoupily společnosti Cetelem, Home Credit, Provident a Profikredit. Desetitisíce dalších nebankovních institucí však takto nečiní.
„S takovým přístupem se nesetkáme ani u dopravních podniků, ani polostátních firem, ani zavedených bank. Společnosti jsou tímto unikátní a přibližují se kultuře západních zemí,“ míní.
Společnosti vstřícný přístup k dlužníkům zavádí nikoliv z nouze o zájemce o úvěr, ale protože jsou zatíženy odérem lichvy. A právě ty, které dbají na své jméno, se snaží neustále dokazovat, že jsou plnohodnotnými společnostmi.
„Některé nebankovní společnosti po letech snažení tohoto statusu již dosáhly,“ dodává.
Lidé se dříve kvůli úvěrům obraceli nejdříve na banky, pak teprve přecházeli k nebankovním společnostem. Později ale nebankovní společnosti začali poskytovat spotřebitelské úvěry na splátky.
Dnes například společnosti Home Credit nebo Cetelem nabízí velmi podobný produkt, jako banky v oblasti spotřebitelských úvěrů.