Někteří prodejci na Facebooku obcházejí zákon. Často se tváří, že nejsou e-shopem

Někteří obchodníci, kteří své zboží nabízejí na sociální síti Facebook, obcházejí zákon. Uvedl to spotřebitelský časopis dTest. Prodejci podle zjištění časopisu například neposkytují zákazníkům nutné informace nebo odmítají převzít vrácené zboží ve stanovené lhůtě.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Facebook. Ilustrační foto | Foto: Joerg Koch | Zdroj: ČTK

„Prodejci často výslovně uvádějí, že nejsou e-shopem, tudíž se na ně nevztahují zákonné povinnosti,“ upozorňuje vedoucí poradenské linky časopisu dTest Lukáš Zelený.

Ustanovení občanského zákoníku o smlouvách uzavíraných na dálku přitom platí pro každého podnikatele, který svými nabídkami oslovuje spotřebitele za využití některého z prostředků on-line komunikace, tedy i sociálních sítí.

Přehrát

00:00 / 00:00

Tématu se věnovaly Ozvěny dne Radiožurnálu s Lukášem Zeleným z časopisu dTest a ředitelem Asociace pro elektronickou komerci Janem Vetyškou

Redaktoři dTestu se podle Zeleného za poslední týden setkali se čtyřmi obchody, které se snažily zákon obejít.

„Jednak zákazníky vůbec neinformují o jeho právech, zejména o právu na odstoupení od smlouvy, a v případě, kdy se zákazník pokusí odstoupit od smlouvy, tak je mu v tom zabráněno,“ vyjmenoval Zelený prohřešky obchodníků.

Nakupujícím doporučuje podívat se nejdříve na recenze jiných zákazníků a důkladně si pročíst si informace o daných obchodech.

„My jsme dneska kontrolovali dva také obchody na Facebooku a vůbec tam nebylo identifikační číslo ani specifikace podnikatele. Pokud takovéto základní údaje chybí, tak lze jen doporučit zde nenakupovat,“ zdůraznil Lukáš Zelený.

Nakupujte u prověřených obchodů, radí odborníci

Ředitel Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška pak připomíná, že zákazníci by měli být obezřetní nejenom při nákupu na sociálních sítích, ale na internetu obecně.

„Nejlepší je nakupovat u obchodů, se kterým mám zkušenosti, následně u obchodů, se kterými mají zkušenosti moji blízcí, potom od prověřených a certifikovaných obchodů a samozřejmě obchodů, které mají pozitivní reference,“ radí Vetyška.

Veronika Sedláčková, Martin Hromádka Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme