Německé automobilky se radují, luxusní auta jdou na odbyt
Svět opět kupuje německé limuzíny. Německý automobilový průmysl se dostal z krize dříve, než se čekalo. Letos německé automobilky vyrobí 5 milionů 450 tisíc aut. To je o deset procent víc než vloni.
Tady vidíte, že se od dnešního rána vyrobilo 19 aut, ukazuje zpravodajce Českého rozhlasu Kláře Stejskalové podrobné údaje na tabuli v drážďanské manufaktuře Volkswagenu Christian Haacke. Z výrobních pásů tu sjíždí největší chlouba automobilky Phaeton. Právě taková auta šla poslední dva roky nejhůře na odbyt. Prodej menších tříd zachraňovalo v řadě zemí šrotovné. Luxusní limuzíny zůstávaly na skladě.
„Naším největším odbytištěm je Čína, před Německem a Jižní Koreou. Tak jsme mohli dobře srovnávat dopady krize na jednotlivých kontinentech,“ říká Haacke.
I když vzhledem k nízké produkci na drážďanskou manufakturu krize až tak nedolehla. Auta se tu montují téměř celá ručně.
Za deset let od otevření továrny tu bylo vyrobeno 42 tisíc aut, v průměru tedy kolem pěti tisíc ročně.
Ve srovnání s jinými typy i ostatními německými značkami jde o nepoměrně menší číslo. Jinak je ovšem automobilový průmysl klíčovým odvětvím německého hospodářství. Každé sedmé pracovní místo je spojeno právě s výrobou aut. Panovaly proto obavy co bude, až v Německu i jinde skončí šrotovné.
Černé scénáře se ale nenaplnily. Ve Spojených státech opět roste zájem o limuzíny od Mercedesu, BMW nebo Volkswagenu. A především zvýšený export do Asie a nárůst domácí poptávky nakonec podle expertů bude v celoročním součtu znamenat vyšší produkci, než v letech před krizí.