Německému stavebnictví se nedaří. Škodí mu skandály

Velkým stavbám se v Německu nedaří. Stavební průmysl poškozuje jinak dobrou pověst německého hospodářství. K největším propadákům posledních let patří výstavba mezinárodního letiště v Berlíně.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Na berlínském letišti Tegel se u přepážek Lufthansy tvoří fronty nespokojených cestujících

Na berlínském letišti Tegel se u přepážek Lufthansy tvoří fronty nespokojených cestujících | Foto: Klára Stejskalová

Obrovská zpoždění, nárůst nákladů o miliardy, i tak končívají největší stavební projekty u našich západních sousedů.

Labská filharmonie v Hamburku měla stát 77 milionů eur a otevřena měla být už před dvěma lety. Otevřou ji ale nejdříve v roce 2016 a náklady jsou až čtyřikrát vyšší.

S budováním supermoderního nádraží ve Stuttgartu sotva začali a náklady se už z původních dvou a půl miliard eur vyšplhaly na téměř čtyři a půl. Vůbec největší ostudou je pak mezinárodní letiště v Berlíně.

Přehrát

00:00 / 00:00

Redaktorka ČRo Klára Stejskalová popisuje z Berlína aktuální stav stavby letiště Willyho Brandta

V odbavovací hale nového letiště Willyho Brandta stále běží stavební práce naplno. Už přes půl roku tu přitom měly proudit zástupy cestujících.

Dva týdny před slavnostním zahájením se ale ukázalo, že nefungují bezpečnostní systémy.

„Teď víme, že musíme některé díly dodělat, zcela přestavět, nově naplánovat,“ říká stavební inženýr Loge.

Každý měsíc se tu objevuje nějaká další katastrofa. Dešťová voda teče přímo do ventilačního systému, eskalátory spojující podzemní nádraží s letištěm jsou krátké, požární ochrana nádraží není připojena k signalizaci na letišti a hapruje údajně i chlazení centrálního počítače.

Kromě toho navíc částečně zmizela stavební dokumentace. A náklady doslova explodují. Během let se vyšplhaly o šedesát procent na 4,3 miliardy eur, tedy 108 miliard korun.

Hlavně už žádné termíny

Kvůli letišti chybí finance na jiné důležité projekty v Berlíně a Braniborsku. Doplácejí na to obyčejní daňoví poplatníci.

„To je svinstvo, které nemá konce. Kvůli tomu se šetří na opravách silnic, chodníků a všude jinde,“ stěžuje si jeden z Berlíňanů, kterému vadí, že celý skandál zůstal bez následků pro vedení letiště. Propuštěn byl jen technický ředitel.

Před půl rokem Berlín zdobily plakáty vítající turisty na nejmodernějším letišti světa. Nyní visí nad osudem letiště otázka, zda první pasažéry přivítá ještě letos.

„Vycházím z toho, že v říjnu to začne fungovat. Uděláme vše proto, aby to tentokrát klaplo,“ tvrdil ještě před dvěma měsíci ministr dopravy Peter Ramsauer.

Na prahu nového roku to už tak jisté není, nekonečný příběh berlínského letiště pokračuje. A tak jeden z německých deníků na titulce hlásá: Hlavně už žádný termín.

Klára Stejskalová, Alina Holušová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme