Němečtí obchodníci odstupují od Číny a hledají partnery v Evropě
Přílišné spoléhání na tradice a nízkou cenu a malá chuť pronikat na rozvíjející se trhy. To jsou podle průzkumu banky HSBC největší chyby českých vývozců. O vývozu mimo Unii neuvažuje ani čtvrtina dotázaných. Přitom právě Čína, Indie, státy Latinské Ameriky, Vietnam nebo Kazachstán jsou podle banky strategické. Dvě třetiny exportérů navíc odpověděly, že ve srovnání s rokem 2009 letos vývoz poklesl nebo stagnuje.
Nedostatky, překážky, celní bariéry - to jsou věci, které podle předsedy Asociace exportérů Jiřího Grunda brání exportu:
„Není snadné dostat se na trh, uplatnit se za dobrou cenu a rozjet obchod. Málokdo na to má, aby tam často jezdil a zúčastnil se výstav. Ani platební morálka není příznivá.“
Podle exportérů ani podpora státu není při prosazování se na těchto trzích tak velká, jak by si představovali. Jiné státy podporují exportéry tím, že uspořádají na místní národní výstavě svoje vlastní expozice, kde mohou exportéři svoji nabídku před vstupem do žádané země představit.
„To, že čtvrtina našich exportérů spatřuje výhodu v nižší ceně a spoléhá na tradice – to je omyl. My přežijeme jako exportéři kdekoli na světě tím, že budeme konkurenceschopní. A pokud naše výrobky nebudou progresivní a luxusnější, nepřinesou vyšší podíl přidané hodnoty, tak neuspějeme nikde,“ dodává k průzkumu banky HSBC Jiří Grund.
Česko má co nabídnout
Největší možnosti se otevírají strojařům, textilní výrobě, IT firmám. Výrobky nebo služby podle Grunda jsou a máme co nabídnout. Jen je prodat za dobré ceny a dobrému partnerovi.
Český export je značně navázán na Německo, právě tam podle Grunda v posledních dvou až třech měsících roste export a tím i mimo jiné německá ekonomika.
„Můžu říct, že je tam i nový trend. Je malinký odstup od Číny. Logisticky i cenově přestává být Čína bezmezně zajímavá. Celá řada německých partnerů odstupuje od Číny a hledá evropského partnera, který by ji nahradil. A to jsou velké šance pro český průmysl.