Nevhodný dárek můžete vrátit v e-shopu, jinde záleží jen na vůli obchodníka

Tři dny po Štědrém dnu se v obchodních centrech znovu tvoří fronty. Lidé se vydávají nejen za slevami, ale ve velkém také vracejí dárky. Výměna nevhodných vánočních překvapení ale většinou záleží na dobré vůli prodejců. Ne všichni totiž musejí zboží přijmout.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Zákazník s nákupem v obchodním centru Eaton Centre v Torontu | Zdroj: ČTK

Kamenné obchody nemají ze zákona povinnost zboží bez udání důvodu vyměnit nebo vrátit peníze. Podle právního poradce časopisu dTest Miloše Borovičky ale naprostá většina prodejců s vracením dárků po Vánocích problém nemá.

„Neplatí žádná zákonná povinnost, která by nutila prodejce dárky brát zpátky, pokud jsou bez vady. Ale protože chtějí konkurovat e-shopům a už je to poměrně běžné, tak každý jednotlivý obchod má svoje vlastní pravidla pro to, jak je zboží možné vrátit,“ říká Borovička.

Přehrát

00:00 / 00:00

Jak vrátit nevhodný dárek a na co si dát pozor při povánočních výprodejích, zjišťovala Zuzana Švejdová

Zboží ale musí být v původním obalu, nesmí být poškozené a třeba u oblečení jsou důležité i visačky.

„Pokud budete chtít po prodejně, aby vám vyměnila zboží za jiné, a ona vám to umožní, tak musíte doložit, že to zboží bylo nakoupeno právě tam. To můžete udělat buď výpisem z vašeho účtu, pokud jste platili kartou, nebo musíte mít samozřejmě doklad,“ upozorňuje mluvčí České obchodní inspekce Jiří Fröhlich.

Jednodušší pravidla mají internetové obchody. Tady si ale zákazníci musí pohlídat čtrnáctidenní lhůtu od objednávky. Miloš Borovička ale upozorňuje, že i mezi e-shopy se objevují neféroví prodejci.

„Občas se setkáváme – zejména u malých ‚garážových‘ prodejců – že sice nabízejí levné zboží, ale příliš nereagují na žádosti spotřebitelů o vrácení peněz a vrácení zboží,“ uvádí.

„Je vždycky vhodné si při výběru obchodu projít, jaké jsou na něj třeba stížnosti, jaké jsou zkušenosti ostatních spotřebitelů. Pokud se e-shop ‚cuká‘ a nechce vyhovět bezprostředně po Vánocích, tak trvat si na svých právech,“ radí právník dTestu.

Některé zboží nelze vrátit vůbec

Ne všechno ale musí obchodníci přijmout zpátky. Třeba výrobky, které lidé už vybalili z hygienických obalů – jako jsou například zubní kartáčky. Stejně tak nejdou vrátit ani hudební CD, filmová DVD nebo počítačové hry, u kterých už noví majitelé porušili ochranný obal.

Nejčastěji ale lidé po Vánocích vracejí elektroniku. Ta je totiž podle ředitele internetového vyhledávače slev Petra Kováčika tradičně nejoblíbenějším dárkem.

„V e-shopech obecně vedou herní konzole, chytré telefony a všechno příslušenství s tím spojené, jako například cestovní dobíječky. Velmi časté jsou nákupy televizí nebo tabletů – obecně elektroniky a domácích spotřebičů,“ potvrzuje.

Pokud lidem dorazil dárek poškozený nebo nefunguje, mají právo na reklamaci. A to ve dvouleté záruční lhůtě. Spotřebitelská centra přesto doporučují, aby zákazníci reklamaci neoddalovali a zboží vrátili co nejdříve.

Zuzana Švejdová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme