Nevyužívané regionální tratě se zatím prodávat nebudou, rozhodla vláda

Vláda odložila rozhodnutí o prodeji jedenácti regionálních železničních tratí, oznámil po schůzce kabinetu premiér Petr Nečas. Ministr dopravy Pavel Dobeš zároveň dostal zadání, aby vypracoval alternativní řešení, tedy například možnost převodu tratí na obce.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Koleje, kolej

Koleje, kolej | Foto: Jakub Říšský

Správa železniční dopravní cesty chtěla prodat domy a pozemky v celkové výši 13 milionů korun a také některé nevyužívané regionální tratě, jejichž údržba je prý příliš drahá.

Jednalo se například o úsek z Aše do německého Selbu, z Libochovic do Račiněvsi nebo z Broumova do Otovic. Většina vybraných tratí má turistický potenciál, předpokládá se tedy, že by byly využívané hlavně o víkendech. Několik tratí je ale dlouhodobě neudržovaných a zarostlých.

V minulosti už o některé úseky projevily zájem obce, kraje nebo sdružení železničářů. Zájemci ale narazili na vysokou požadovanou cenu, a to až více než milion korun za kilometr. Bezplatný převod nevyužitých kolejí přitom podle ministerstva dopravy není možný.

Přehrát

00:00 / 00:00

Reportér Petr Sehnoutka a předseda představenstva Sdružení železničních společností Jiří Mužík se k prodeji regionálních tratí vyjádřili v Ozvěnách dne

„Nám se nelíbí ten zúžený prostor – buď prodat za peníze, které jsou v podstatě nereálné, nebo zrušit. To se nám opravdu nelíbí,“ říká Jiří Mužík, předseda představenstva Sdružení železničních společností, tedy nestátních provozovatelů vlakové dopravy.

Ceny v řádech desítek milionů korun jsou podle Mužíka pro zájemce o koupi příliš vysoké, přesto by tratě měly zůstat zachovány. Řada z nich má totiž turistický potenciál, po administrativním zrušení je ale trať nevratně rozebrána.

„My jsme pro to, dát tratím šanci na využití. To znamená o té věci jednat. Skutečně se bavit se seriózními zájemci, kteří předloží projekt na provozování té dráhy. Soudíme, že když to jde provozovat jako turistické nebo muzejní železnice nebo železnice obecní v Evropě, tak proč by to nemohlo být v České republice,“ dodává Mužík.

Zdůrazňuje, že provozování takové tratě není výdělečná činnost, protože údržba jediného kilometru prý stojí statisíce korun. Vlastník či provozovatel totiž musí dbát na to, aby dráha splňovala normy a byla z hlediska technického stavu bezpečná.

Zatímco České dráhy turistický potenciál diskutovaných tratí nevyužívají, členové Sdružení železničních společností organizují podle Mužíka na regionálních tratích hlavně v letní sezoně turistické jízdy, kde jezdí minimálně o víkendech zvláštní vlaky.

Ohrožené železniční tratě v Česku

Petr Sehnoutka, Kristina Winklerová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme