Firma Nike dostala od Evropské komise pokutu přes 320 milionů. Omezovala prodej výrobků s logy klubů
Evropská komise v pondělí rozhodla o pokutě ve výši 12,5 milionu eur, tedy přes 320 milionů korun, pro společnost Nike za omezování přeshraničního prodeje licencovaného zboží. Firma podle komise mezi roky 2004 a 2017 nepovoleným způsobem omezovala prodej různých výrobků, třeba šál či dresů například s logy známých fotbalových klubů jako FC Barcelona, Manchester United, Juventus nebo Inter Milán či AS Řím a také národních fotbalových federací.
„Nike bránila výrobcům, kteří využívali její licence, prodávat značkové výrobky v jiné zemi, což vedlo k užšímu výběru a vyšším cenám pro spotřebitele,“ uvedla v pondělí Margrethe Vestagerová, komisařka odpovědná za hospodářskou soutěž.
Basketbalovou hvězdu zradila v zápase bota, podpořil ho i Obama. Výrobci padají akcie
Číst článek
Zákazníci i prodejci podle ní musejí těžit z hlavní výhody jednotného trhu – tedy z možnosti nakupovat a prodávat napříč Evropou a vybírat si tu nejlepší z široké nabídky.
Firma Nike podle komise omezovala prodej výrobků v jiných zemích Evropského hospodářského prostoru několika přímými i nepřímými způsoby.
Buď takový postup přímo zakazovala či za něj účtovala vyšší poplatky, nebo výrobcům, kteří by chtěli prodávat v jiných zemích, odmítala poskytnout třeba hologramy dokládající, že se jedná o „oficiální výrobek“.
V některých případech smluvně zavazovala firmy, které její licence využívaly, a znemožňovala jim dodávat výrobky prodejcům, u nichž bylo možné předpokládat prodej také v dalších zemích.
‚Pravá bota se nezapne.‘ Aplikace na supermoderní boty selhala
Číst článek
Evropská komise v pondělí vysvětlila, že Nike jako výrobce sportovního oblečení a bot má své vlastní ochranné známky na název a své typické logo. Navíc ovšem disponuje licencemi na výrobky s logy fotbalových federací či klubů a umožňuje dalším firmám jejich výrobu a distribuci. Právě kvůli jejímu chování v této oblasti komise společnost Nike pokutovala.
Evropská komise dodala, že výše pokuty zohledňuje hodnotu dotčených obchodů, závažnost porušení unijních pravidel i dobu, po kterou se tak dělo.
Pokuta byla podle Evropské komise nakonec o 40 procent snížena, protože firma s komisí na vyšetřování spolupracovala nad svou zákonnou povinnost a poskytla údaje potřebné například k přesnému určení rozsahu případu.