Nízkonákladové letecké společnosti krizi ustojí

Společnost Sky Europe nelétá z Vídně, Wizz Air výrazně utlumila své aktivity na Ukrajině a Ryanair ruší linky z Manchasteru. To jsou jen některé příklady problémů, kterým po celém světě v posledních dnech přiznávají nízkonákladové aerolinky.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Letadlo společnosti Wizz Air

Letadlo společnosti Wizz Air | Foto: Wizz Air

Podle mnohých ekonomů to může znamenat, že jde o signál krize celého sektoru, což ale odmítá například analytik společnosti Cyrrus Ondřej Moravanský, podle kterého, je nakupení problémů nízkonákladových dopravců spíše dílem náhody.

"Je třeba rozlišit dlouhodobé ekonomické problémy, jako má například SkyEurope, od běžných protikrizových opatření, která vykazují ostatní společnosti. Sektor letectví samozřejmě čelí ekonomické krizi, nicméně aktuální kumulace zmíněných negativních zpráv je spíše náhodná," řekl Moravanský Rádiu Česko.

V souvislosti s aeroliniemi SkyEurope se v poslední době mluví o přetrvávajících finančních potížích, a to především v důsledku ztrátového hospodaření. Společnost se s dluhy potýká dlouhodobě. Od krachu ji minulý týden zachránili její zaměstnanci tím, že souhlasili s pozdržením svých červencových mezd. Pokud by odmítli a dožadovali se včasné výplaty, soudem stanovený správce by provoz aerolinek ukončil.

Už dříve navíc přiznal společnosti bratislavský okresní soud ochranu před věřiteli. SkyEurope se pro tento krok rozhodla sama, aby získala čas na restrukturalizaci a jednání s novými investory.

Vyplatí se vsadit na osvědčené společnosti

Podle ekonomů ale nízkonákladové aerolinky nepoznamenala globální krize více, než zavedené značky. K tomu se připojuje i Moravanský, s tím, že větší společnosti se logicky vypořádávají s dopady ekonomického útlumu lépe.

"Když pominu SkyEurope, která se nachází těsně před bankrotem, tak v současné době nehrozí žádným nízkonákladovým aeroliniím existenční problémy. Obecně ale platí, že by se mělo spoléhat na zvučnější značky, které mají za sebou dobrou historii a dobré klientské reference," domnívá se Moravanský.

Podle něj nelze v sektoru nízkonákladového létání, a to i vzhledem k ekonomické krizi, čekat nějaké převratné změny.

"Koncept nízkonákladového létání není ohrožen. Společnosti se zaměří na hledání úspor v nákladech a pokusí se nalézt další zdroje výnosů, a to například v podobě zpoplatnění některých služeb, které byly dosud zahrnuty do ceny letenek."

Podle Moravanského navíc akcie nízkonákladových leteckých dopravců představují pro spekulanty a investory zajímavou možnost výnosů.

"Akcie těchto společností mají nyní nízkou hodnotu, a to především kvůli krizi. V dlouhodobém měřítku však lze očekávat růst, a to v návaznosti na ekonomické oživení. Co se týká například Sky Europe, je nyní vhodná doba pro nákup jejích akcií. V případě, že by se totiž společnost dostala z problému, slibují tyto akcie velký nárůst vlastní hodnoty. S ohledem na zmíněné problémy společnosti, je ale investice do titulů SkyEurope značně riziková," uzavřel Moravanský.

Přečtěte si také:
Vídeňské letiště přestalo odbavovat lety společnosti SkyEurope
Aerolinie SkyEurope, které požádaly o ochranu před věřiteli, budou dál létat
Unie odsouhlasí převzetí rakouských a bruselských aerolinek německou Lufthansou
České aerolinie chtějí zjednodušit předletovou kontrolu
ČSA se v prvním čtvrtletí propadly do ztráty 1,3 miliardy korun
Prodávají nám aerolinky své letenky férově?

POSLECHNĚTE SI ROZHOVOR NA TÉMA V MP3:

Přehrát

00:00 / 00:00

Některé nízkonákladové aerolinky mají problémy. Podrobnšji s analytikem společnosti Cyrrus Ondřejem Moravanským.

Roman Chlupatý, Lukáš Vincourek Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme