Nová proexportní strategie má usnadnit vývoz menším podnikům

Česká ekonomika je zcela závislá na exportu, který ale v poslední době ztrácí kondici. Odborníci upozorňují, že pokud nedojde k podstatným a rychlým změnám, nedokáží se české podniky v budoucnu v zahraničí prosadit. Zásadní změny slibuje nová proexportní strategie. Její podobu konzultovalo Ministerstvo průmyslu a obchodu s odborníky napříč podnikatelskou sférou. Dnes byl poslední den, kdy se k podobě koncepce mohli na velké proexportní konferenci vyjádřit také lidé z praxe.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Výrobní linka Škoda Yeti

Výrobní linka Škoda Yeti | Foto: Škoda Auto

Jak na Exportní konferenci přiblížil ministr průmyslu a obchodu Martin Kocourek, i když ČR vyváží zhruba dvě třetiny z toho, co podniky vyrobí, v objemu exportu na jednoho obyvatele se jen blíží velikostí srovnatelným státům, jako je Belgie, Nizozemsko, Dánsko, nebo Rakousko.

Podstatné je, že 83 procent českého exportu směřuje do zemí EU, což znamená, že česká ekonomika je extrémně závislá na tom, jak se daří evropským zemím. Pokud tam bude neochota nakupovat, budou na tom české podniky špatně.

Přehrát

00:00 / 00:00

Ministr průmyslu Martin Kocourek představil na Exportní konferenci proexportní strategii ČR do roku 2020. Podrobnosti na Rádiu Česko od redaktorky Jitky Hanžlové.

Prezident Hospodářské komory Petr Kužel v této souvislosti varoval, že možná je před námi další krize, a že se jí českým podnikům podaří bezpečně proplout jen pokud najdou ve větší míře jiná odbytiště, mimo EU.

Ekonomové upozorňují, že polovinu českého vývozu zajišťuje 10 podniků, přitom 65 procent exportu tvoří automobilový průmysl. Jednostranné zaměření je velice rizikové.

I když to odborníci dlouhodobě kritizují, závislost českého průmyslu na tomto jediném oboru se dále prohlubuje. Daleko horší ale podle nich je, že české podniky jsou subdodavatelské. Vnitřní dodávky v rámci zahraničních koncernů tvoří 60 až 70 procent českého exportu. Český vývoz je tak součástí cizích výrobků a české podniky přichází o marži a také o možnost samostatně pronikat na třetí trhy.

Nová proexportní strategie

Situaci by měla změnit nová proexportní strategie. Chce několika způsoby usnadnit vývoz dalším, především menším podnikům. Stát by jim měl otevírat dveře na další trhy, ať prostřednictvím ekonomické diplomacie nebo lepším přístupem k financování nejen exportních úvěrů ale i pojištění, a také chce do financování kromě exportní banky přilákat soukromé banky.

Zároveň bude stát podnikům poskytovat lepší servis. Všechny státní instituce zapojené do exportu propojí svoji agendu. Takže za čas bude jedno, na kterou státní organizaci se podnikatel obrátí, měl by dostat stejnou podporu.

Co se týče nákladů na novou proexportní strategii, podle ministra Kocourka, pro státní rozpočet nebude představovat žádné náklady. Stačí prý jen lépe zorganizovat a propojit práci a agendu stávajících úřadů.

Jitka Hanžlová, Ondřej Černý, bre Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme