Do miliardového tendru na provoz mýtného systému se přihlásili čtyři zájemci. Méně, než se čekalo

Nabídku do miliardového tendru na správu mýtného systému od roku 2019 podali čtyři uchazeči, řekl v pořadu 20 minut Radiožurnálu ministr dopravy Dan Ťok. To je měně než ministerstvo dopravy čekalo. Jména uchazečů a detaily zveřejnit ministr nechce. Hodnota zakázky může dosáhnout až 29 miliard korun za deset let.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Mýtná brána s kamerovým systémem | Foto: Tomáš Jelen | Zdroj: Český rozhlas

Jedním ze zájemců by měla být společnost Kapsch, která teď provozuje mýtné brány. Ta se netajila tím, že se do výběrového řízení přihlásí - navíc se sama považuje za favorita.

To ale podle redaktora serveru Zdopravy.cz Jana Sůry nemusí být tak jednoznačné. „To se úplně nedá říct, protože ty podmínky nejsou nastaveny úplně tak, aby Kapsch vyhrál. Mýto je rozšířeno o dalších 900 kilometrů silnic první třídy, což počítá v podstatě se satelitní technologií, kterou Kapsch umí, ale není to jeho specialita. Na druhou stranu Kapsch ten systém stávající velmi dobře zná a pokud by se soutěžila jenom ta mikrovlnná technologie, tak by favoritem byl,“ řekl Radiožurnálu Sůra.

Ťokovo ministerstvo vypsalo obří tendr, za správu mýta hodlá utratit 29 miliard

Číst článek

Zájem o soutěž nedávno potvrdil i výběrčí slovenského mýta, společnost Skytoll. Podle informací webu Zdopravy.cz půjde do soutěže spolu s nově vzniklou společností CzechToll, za kterou stojí finanční skupina PPF. Skytoll totiž poskytne CzechTollu reference ze svého byznysu na Slovensku.

Před vypsáním tendru očekávalo ministerstvo dopravy, že se soutěže zúčastní pět až sedm zájemců. Ministr je ale se čtyřmi uchazeči spkojený. Kdo se ale opravdu do výběrového řízení přihlásil, ministerstvo dopravy zatím zveřejňovat nebude.

Ministerstvo nepreferuje žádnou technologii pro výběr mýta. V současné době se mýto vybírá v Česku pomocí té mikrovlnné, kdy vozidla projíždějí pod mýtnými branami a ty sledují jejich cestu a počítají mýtné. Variantou ale je i satelitní výběr, kdy jízdu auta sleduje systém GPS. Takovým způsobem se vybírá mýto třeba na Slovensku nebo v Německu.

Kapsch chce prodat státu svůj mýtný byznys v Česku. Cenu nezveřejnil

Číst článek

Podle Václava Jirovského, vedoucího ústavu bezpečnostních technologií a inženýrství z ČVUT, to nebude mít jednoduché ani ten, koho ministerstvo dopravy nakonec vybere. „Ta firma, která se bude ucházet o ten provoz, musí zvládnout přechod třeba celé řady smluv, které jsou navázány s ostatními subjekty, jako je třeba banka nebo benzinové stanice. Obávám se, že některé firmy, které podaly přihlášku do tendru, si to ani neuvědomují,“ dodal Jirovský.

Dnes se platí mýtné na všech dálnicích a zhruba dvou set třiceti kilometrech silnic první třídy. Nově by k nim mělo přibýt dalších 900 kilometrů těchto silnic.

Pomocí mikrovlnných technologií se v Česku mýtné vybírá od roku 2007. Za deset let se z mýtného získalo přes 77 miliard korun, loni to bylo 10 miliard korun. Náklady na provoz se v současnosti pohybují okolo jedné a půl miliardy korun ročně. Vypsaný tendr počítá s navýšením nákladů až na dvojnásobek.

Barbora Kladivová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme