O zakázky v Číně soupeří přední světové firmy. Uspějí ale jen nejlepší

Podpořit obchodní vztahy je hlavním cílem státní návštěvy prezidenta Miloše Zemana v Číně. Do Čengdu a Pekingu spolu s ním odlétá i početná delegace podnikatelů, kteří mají o čínský trh zájem. Jak se dnes dělá byznys s Čínou a v Číně? Kdo má šanci uspět? A může opravdu pomoci českým firmám k úspěchu politická podpora?

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Výrobní hala čínské pobočky Škody Electric

Výrobní hala čínské pobočky Škody Electric | Foto: Jaromír Marek | Zdroj: Český rozhlas

Procházíme výrobní halou pobočky Škody Electric v čínském Sudžou, kde vznikají motory a řídící jednotky k nim, které budou zanedlouho pohánět vlaky zdejšího metra.

„Tady je hala, kde vznikají rotory, vedle zase statory, další komponenty elektromotorů. O patro výš zase vyrábíme vinutí, pak se vše kompletuje,“ popisuje můj průvodce, ředitel výroby Peter Young.

Přehrát

00:00 / 00:00

Jaký je klíč úspěchu na čínském trhu, zjišťoval přímo na místě zvláštní zpravodaj ČRo Jaromír Marek

Škoda Electric působí v Číně třetím rokem a rozhodně úspěšně. Joint venture s čínským partnerem má za sebou kompletní dodávky pohonů vlakové soupravy metra v sedmimilionovém městě Sudžou, teď pracují na dodávce pro další linku. Celkem za zhruba dvě miliardy korun. Získat zakázku prý ale není vůbec snadné.

„Já bych náročnost čínského zákazníka bych řadil daleko výš nad nároky zákazníků evropských nebo zákazníků na jiných světadílech,“ říká ředitel závodu Martin Hanzel.

Čína už není levná montážní dílna

V řadě oborů, třeba ve výrobě obráběcích strojů nebo IT technologiích, už jsou čínští výrobci na úrovni srovnatelné se světem. Do země se zahraniční firmy jen hrnou, s poptávkou po kvalifikované pracovní síle rostou i mzdy. Technici tady mají často vyšší platy než v Česku.

Čína přestává být zemí, kde se levně vyrábí. Pro velké firmy se motivy pro byznys v Číně změnily.

Škoda Electric působí v Číně třetím rokem | Foto: Jaromír Marek

„Tím hlavním motorem je dneska ten trh sám o sobě. Přece jenom je tady 1,5 miliardy lidí, 1,5 miliardy potenciálních uživatelů produktů. Tím motivem je skutečně uplatnění výrobků na čínském trhu,“ zdůrazňuje Hanzel.

V ostré konkurenci ale uspějí jen ti nejlepší. „Tohle není trh, kde by vám prošlo něco, co byste chtěl ošidit. Tady jim prostě musíte dát kvalitní výrobek s kvalitní podporou, s následným servisem. Takže oni si vybírají,“ říká technik Aleš Peroutka.

Politická podpora velkou roli nehraje

Klíč k úspěchu v Číně je podle ředitele čínské pobočky Škody Electric jediný: nabídnout špičkovou technologii a know-how, které nemá nikdo jiný. Byznys už dnes v Číně nelze získat na sekretariátě strany, ale v otevřeném výběrovém řízení.

„Ty tendry jsou naprosto otevřené, takže jakákoliv firma, která má vůbec technicky nárok se ucházet o účast v tendru, se může zúčastnit a politická podpora i s nástupem nejnovější garnitury v Číně si myslím, že je velmi, velmi omezená v současné době,“ dodává ředitel Martin Hanzel.

Jaromír Marek Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme