Obchodní strategie fair trade podporuje pěstitele i venkov

Na dnešek připadá světový den pro fair trade – výrobky s tímto označením se i na našem trhu vyskytují čím dál častěji. Zatímco populární značka BIO zaručuje, že to, co si kupujete, je čistě přírodní, fair trade znamená, že daný produkt byl vypěstován nebo vyroben za lidsky důstojných podmínek. Především jde ale o obchodní strategii, která usiluje o zlepšení životních podmínek prodejců ze zemí třetího světa.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Fair Trade | Foto: Press kit

Označení fair trade mohou mít různé výrobky, nejčastěji ale jde o potraviny. Jedním z těch, kdo se na programu spravedlivého obchodu podílejí, je i Joaquín Vásquez, ředitel malého zemědělského družstva v Ekvádoru, zaměřeného na produkci banánů.

„Fair trade přináší přímější obchodní vztah, většinou čistě bilaterální. Coby pěstitelé oslovujeme prodejce přímo a sami s nimi jednáme. Právě tento přímý vztah nám dovoluje kontrolovat cenu a její stabilitu. Co se týče obchodu s banány obecně, zatím neexistuje žádná pevně daná výkupní cena a konvenční pěstitelé na rozdíl od nás nemají své příjmy jisté,“ vysvětluje.

Přehrát

00:00 / 00:00

Rozhovor s venezuelských pěstitelem banánů připravila Lucie Christovová

„Jinými slovy, fair trade nám zajišťuje pevně danou cenu a bezpečnější pozici na trhu. Naše banány jsou o dolar dražší, než je průměrná cena. Tento dolar je jakási povinná přirážka, která se potom povinně investuje do sociálních programů a rozvoje naší komunity.“

Zařazení do fair trade vyžaduje velké úsilí

Používat značku fair trade ale není jen tak. „Být součástí fair trade vyžaduje velké úsilí a ochotu plnit mnohé normy. Z toho vyplývá, že máte mnoho závazků a povinností. Je to prostě víc práce. Ale abych byl konkrétní: za prvé je potřeba se zorganizovat. To je základní podmínka. Do programu nemohou vstoupit individuální pěstitelé, ale pouze skupiny,“ upozorňuje Vásquez.

„Pak je třeba svou skupinu nějak legálně ukotvit, to znamená vytvořit například družstvo a plnit určitá pravidla. V rámci družstva dodržovat demokratické principy, sdílet všechny informace o jednotlivých pozemcích, jaká je jejich rozloha, výnosnost, co všechno se na nich pěstuje, co se k jejich udržování používá a podobně. Tohle všechno jsou informace, které musíte vyplnit do formulářů s žádostí o certifikát. Ten pak uděluje organizace, které se říká FLO – Fairtrade Labelling Organization,“ pokračuje.

I když fair trade po celém světě zažívá velký boom, v Ekvádoru samotném zatím příliš rozšířený není. Pod touto značkou prodává například pouze jedno procento pěstitelů banánů. I přesto je podle Juachína Vásqueze v ekvádorské společnosti patrná změna:

Fair Trade družstvo v Dominikánské republice | Foto: Pavla Začalová

„Fair trade postupuje sice pomalu, ale zato neustále. Nevěřím sice tomu, že by se do něj zapojili všichni, ale ve společnosti je patrná určitá tendence, která požaduje to, co fair trade přináší: přímé, rovné, spravedlivé a udržitelné vztahy výhodné jak pro ty, co produkují, tak pro ty, co nakupují.“

„Z toho samozřejmě vyplývá, že nejde jen o to něco vypěstovat a prodat, ale také že je potřeba působit na tvorbu politiky. V Ekvádoru, v Latinské Americe i v Evropě. A to tak, aby se téma zemědělství neredukovalo jenom na zemědělskou produkci, ale abychom si uvědomili, že funkční a výnosné zemědělství je základní podmínkou pro přežití a rozvoj venkova,“ uzavírá Vásquez.

Lucie Christovová, Lucie Maňourová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme