Obchodníkům výrazně vzrostly tržby. Češi mají práci a nebojí se utrácet

Nákupní košíky Čechů se plní a obchodníci se radují. Jejich tržby meziročně stouply o 6,9 procenta. Přispěla k tomu hlavně klesající nezaměstnanost a větší počet pracovních míst.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Peníze (ilustrační foto) | Foto: Filip Jandourek

Nejvíc se dařilo internetovým prodejcům. Jejich tržby rostly o více než čtvrtinu. Lidé nakupovali hlavně elektroniku. Podle mluvčí jednoho z největších internetových prodejců v Česku Šárky Jakoubkové zákazníky přilákaly ke koupi i nižší ceny zboží.

„Zákazníci vykupovali hlavně levné notebooky a počítače, u kterých po vyprodání skladových zásob dojde ke skokovému zdražení, a to až o 40 procent. Vzrostl také prodej sezonního zboží, jako jsou například klimatizace, sportovní potřeby a vybavení na dovolenou nebo hračky,“ uvádí Jakoubková.

Rostly i útraty za ostatní zboží – za léky, knihy, oblečení nebo třeba za potraviny. Právě za jídlo zaplatí průměrná česká domácnost více než 40 procent ze svojí měsíční výplaty.

Červen přál mimo jiné i prodejcům aut. Jen během jediného měsíce prodali více než 21 315 nových vozů.

V letošním roce se do lepších statistik promítly i pohonné hmoty. Díky poklesu cen, meziročně o deset procent, totiž lidé začali víc auta využívat i na delší trasy.

„Díky meziročnímu zlevnění PHM české domácnosti letos ušetří zhruba devět miliard korun. Jsou to peníze, které budou moci uspořit nebo utratit za něco jiného. V každém případě podpoří spotřebu i ekonomický růst,“ říká ekonom ČSOB Petr Dufek.

Víc práce, větší ochota utrácet

V posledním roce výrazně klesla nezaměstnanost a nových pracovních míst přibývá nejvíc od krizového roku 2008. Menší obavy o ztrátu zaměstnání se pak projevují i v ochotě lidí utrácet.

Podle analytika Miroslava Nováka ze společnosti Akcenta hrají velkou roli i vyšší mzdy, které navíc ještě porostou.

„Většina českých občanů by si měla platově polepšit. Domnívám se, že už od druhé poloviny letošního roku a především v roce 2016,“ odhaduje Novák.

Podle analytiků by za celý letošní rok mohl maloobchod růst o necelých šest procent – ve srovnání s minulým rokem je to dvojnásobné tempo.

Zuzana Švejdová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme