Obliba nákupů přes internet roste. Potvrzuje to růst maloobchodních tržeb

Očištěné tržby maloobchodníků se podle Českého statistického úřadu v únoru zvýšily meziměsíčně o 0,8 procenta. Zejména díky prodejcům automobilů, kteří hlásí meziměsíčně vyšší čísla o 1,8 procenta a ročně o celých 16 procent. Ještě rychleji pak rostly prodeje přes internet a prostřednictvím zásilkových služeb - o bezmála 21 procent.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Český statistický úřad

Český statistický úřad | Foto: Tomáš Adamec

„Internetové nakupování roste už řadu let, takže v tomto směru to změna není. Také není výjimečné, že přes internet se kupuje právě na vánoce. Na druhé straně je ale vidět, že ten trend akceleruje a dá se očekávat, že v dalších letech i nadále poroste,“ řekl k tomu na Rádiu Česko ředitel výzkumu poradenské společnosti Incoma GfK Zdeněk Skála.

Při pohledu na statistiky - alespoň z konce loňského roku a ze začátku toho letošního - se podle Skály může zdát, že krize internetovým prodejcům pomohla. Podle něj je to ale jen jeden z klíčových faktorů růstu nákupu přes internet. Dalším je například cena.

Přehrát

00:00 / 00:00

O vývoji Internetového nakupování jsme na Rádiu Česko hovořili s ředitelem výzkumu poradenské společnosti Incoma GfK Zdeňkem Skálou.

„Je jisté, že na internetu lze sehnat dané zboží levněji, ale je také důležité mít široký výběr. Například při sortimentu jako jsou knihy, žádná kamenná prodejna nemůže konkurovat internetovému prodejci. A současně je velmi důležitá pohodlnost nákupu,“ přiblížil.

Nabídka přes internet u klasických obchodníků

Jak dále uvedl, internetový prodej není úplně přesný termín, protože internet spíše nabízí. „To zboží si neosahám, neodnesu. Je tam zapotřebí jakési logistické zázemí. A někdy se stává, že to nefunguje jak má. Protože není v rukou samotného internetového obchodníka,“ uvedl.

„Takže to, co také současně vidíme, je rostoucí nabídka přes internetový kanál u klasických kamenných obchodníků. A tam se dá očekávat, že to poroste, protože jejich logistické zázemí a možnosti jsou na jiné úrovni než u někoho, kdo začíná s internetem,“ vysvětlil.

Doplnil, že některé větší firmy prodávající přes internet si logistiku zajišťují samy, ale zároveň upozornil, že právě nízké náklady a nízké ceny internetových prodejců jsou právě díky tomu, že neživí technické zázemí.

„Jakmile to začnou dělat ve větší míře, přiblíží se klasickému kamennému prodejci, jejich náklady vzrostou a už nebudou tak konkurence schopni ohledně cen. Takže spíš můžeme očekávat jakousi rovnováhu v tomto směru. Ale rozhodně ten internetový kanál jako takový poroste,“ řekl.

Nedostatky internetových obchodů

Česká obchodní inspekce zjistila nedostatky u 70 procent kontrolovaných internetových obchodů. Jejich provozovatelé často prý používají nekalé praktiky, někteří prodávají padělky. Podle Skály je to ale případ od případu.

„Jedna věc je skutečně internetová nabídka a druhá dodávka, která je zpravidla v rukou subjektů, které s internetovým prodejcem nemají nic společného. A opravdu je to jedna z největších bariér, společně s platbou. Zákazníci v ČR totiž stále neradi platí kartou, protože to vnímají jako rizikové,“ vysvětlil

Tomáš Pavlíček, Roman Chlupatý, Katarína Brezovská Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme