Odběratelé plynu a elektřiny se dočkají většího zastání v zákoně

Nekalé praktiky některých prodejců energií by měly skončit. Zákazníci budou mít větší zastání v nové podobě energetického zákona. Novela začne platit zítra a reaguje právě na špatné zkušenosti lidí, kteří se nechali napálit.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Plyn

Plyn | Foto: Tomáš Adamec

Zákazníci se často nechají nachytat na vidinu úspor, ale ve skutečnosti pak za plyn nebo elektřinu platí víc než u původního dodavatele. Prodejci totiž často neupozorňují na další součásti koncové ceny. Nebo dodavatel záhy cenové podmínky změní. S tím má být od zítřka konec.

Přehrát

00:00 / 00:00

Téma v Odpoledním Radiožurnálu zmapovala radaktorka Jitka Hanžlová

„Dodavatel bude muset nově velmi přesně definovat podmínky pro dodávky energií, pro zákazníka. Zároveň bude muset nově nastavovat zálohy na předpokládanou spotřebu. Zároveň bude platit, že pokud zákazník uzavřel smlouvu mimo obvyklé podnikatelské prostory, má právo od ní do 14 dnů odstoupit. Jinými slovy, pokud vás někdo přemluví na ulici a vy podlehnete, tak máte právo od této smlouvy do 14 dnů bez podmínek odstoupit, “ vysvětluje ministr průmyslu a obchodu Martin Kocourek.

Zákon posiluje postavení zákazníků vůči dodavatelům plynu a elektřiny.

„Ukládá dodavatelům povinnost, že musí vždy informovat zákazníky s předstihem o změně cen nebo změně jakýchkoliv smluvních podmínek, a to nejméně 30 dní dopředu. A v případě, že zákazník s těmito podmínkami nesouhlasí, má ve lhůtě do 10 dní před jejich účinností možnost od takové smlouvy odstoupit.“

„A v případech, kdy by dodavatel povinnost informovat nedodržel, pak dokonce i po dobu dalších 3 měsíců má zákazník právo bezplatně odstoupit od smlouvy bez udání důvodu,“ popisuje další ustanovení zákona místopředseda Energetického regulačního úřadu Blahoslav Němeček.

V takovém případě dosavadní dodavatel nesmí uplatňovat žádné sankce a nemůže po zákazníkovi chtít žádné dodatečné peníze.

Spory bude řešit ERÚ

„Tato novela se snaží o to, aby zákazník bez větších překážek mohl od smlouvy odstoupit a navázat nový smluvní vztah,“ konstatuje ministr Kocourek.

Dosud totiž lidé často uzavírali smlouvy na dobu určitou a pak se dostávali do nejrůznějších smluvních pastí, ze kterých nebylo cesty ven. Další novinkou je posílení role Energetického regulačního úřadu. Ten bude rozhodovat spory mezi zákazníky a dodavateli energie.

„Bude to jakési místo první instance pro rozhodování sporů, místo, které bude schopno posoudit velmi rychle ten spor, než by se případně dostal k soudu. Pokud bude mít někdo pocit, že nejsou plněny podmínky, může se obrátit na Energetický regulační úřad a ten by měl rozhodnout. A to rozhodnutí Energetického regulačního úřadu bude vymahatelné,“ doplňuje ministr průmyslu a obchodu.

V některých uzavřených smlouvách se zákazník nevědomky zavázal k tomu, že se nebude soudit a v případě sporu se podrobí rozhodnutí arbitra. Toho, kterého si vybral sám dodavatel. Tím byl zákazník vlastně ošizen o právo bránit se, pokud dodavatel neplnil své sliby. I takto uzavřené smlouvy ale budou teď podléhat přezkoumání a rozhodnutí Energetického regulačního úřadu.

Jitka Hanžlová, mta Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme