Odborníci: České pivo kvalitu neztrácí
České pivo svou kvalitu neztrácí, ujišťují Sdružení přátel piva i pivovary. Reagují tak na obavy britských spotřebitelů, kteří před časem poukázali na to, že se někteří výrobci snaží co nejvíc ušetřit na úkor kvality a že české pivo ztrácí svou speciální chuť.
Obavy ze zhoršení kvality tradičního českého piva přijeli nedávno do Prahy vyjádřit zástupci britského sdružení na ochranu spotřebitelů piva CAMRA. Někteří domácí výrobci se podle výkonného ředitele CAMRA Mika Bennera snaží co nejvíce ušetřit na úkor kvality nápoje, zejména tím, že zkracují dobu zrání ležáků a používají méně kvalitní zahraniční chmel.
Sdružení i výrobci piva to odmítají. Podle nich si naše pivo drží dál svou dobrou úroveň.. "České pivo je jedině kvalitní pivo, ať už vyrábějí malé nebo velké pivovary, které jsou řízeny nadnárodními skupinami. Špatné pivo už může udělat jedině ten, kdo to pivo prodává," říká tajemník Sdružení přátel piva František Štrupl.
Sdružení obavy o pověst českého piva nemá. Pokud některý pivovar používá k jeho výrobě třeba levnější a méně kvalitní suroviny, podle Štrupla ohrožuje jedině sám sebe. "Budou-li vyrábět něco, co se za české pivo jen vydává,nepůjde to na odbyt a spotřebitelé to nebudou kupovat," říká.
Univerzální recept na výrobu piva ale neexistuje. Každý pivovar má svůj specifický postup a neznamená to, že jeden způsob vaření piva je horší než druhý. České pivo ale musí zůstat kvalitní a zachovat si svůj nezaměnitelný charakter. A to se mu podle Vladimíra Kellnera z Výzkumného ústavu pivovarského a sladařského daří.
Kellner zdůrazňuje, že české pivo je snadné mezi těmi zahraničními podobného typu poznat. "V českém pivu je určité procento neprokvašeného extraktu, zatímco všechna zahraniční piva jsou prokvašená úplně. Pak se odlišuje v charakteru hořkosti, v kyselosti a v barvě, to jsou základní kritéria, která spotřebitel může vidět," vysvětluje Kellner.
Naše pivovary už také požádaly Evropskou komisi o registraci ochrany zeměpisného označení "České pivo". Tento nápis by se pak objevil na etiketě každého výrobku, který by splňoval dané podmínky. "Bude mít konzument jasno, že pokud na etiketě uvidí výraz České pivo, bude vědět, že to je to pravé poctivě dělané tak, jak je definováno," doplňuje předseda Českého svazu pivovarů a sladoven Jan Veselý.