Odborníci: Propad zakázky ve stavebnictví je zřejmý

Situace ve stavebnictví není dobrá. Myslí si to i prezident Svazu podnikatelů ve stavebnictví Václav Matyáš a podle vlastních slov na sjezdu Odborového svazu Stavba nervózní atmosféru cítil. Podle něj jsou obavy ze ztráty pracovních míst oprávněné.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Zateplení domu

Zateplení domu | Foto: novezahradnimesto.net

Na sjezdu totiž zaznělo varování, že ve stavebnictví letos ztratí práci přibližně 40 tisíc lidí. Důvodem je mimo jiné pokračující úbytek zakázek a úsporná opatření vlády. V odvětví pracuje přitom podle Svazu podnikatelů ve stavebnictví kolem 450 tisíc lidí.

„Do poloviny loňského roku už to bylo téměř třicet tisíc. Jsme ale v únoru a těžko predikovat, nechtěl bych se pouštět do spekulací,“ říká Matyáš.

Přehrát

00:00 / 00:00

Václav Matyáš a Luděk Sosna v pořadu Stalo se dnes

„Propad zakázky v soukromé a veřejné sféře je zřejmý a nevidíme to jen na příkladu dopravní infrastruktury, ale i v pozemním stavitelství,“ dodává.

Současná odvětvová kolektivní smlouva platí ve stavebnictví do konce března 2011. V nadcházejícím vyjednávání budou chtít odbory od Svazu podnikatelů ve stavebnictví závazek ke zvýšení minimálních mzdových tarifů o 3,7 procenta.

Podle Matyáše by to mohlo být reálné. „Nechtěl bych předjímat výsledky kolektivního vyjednávání, věřím ale, že to bude vedeno v konstruktivním duchu. Prostor je tu ale minimální, protože ekonomika firem v letošním roce dobrá nebude, s čímž souvisí i otázka stavů pracovníků ve firmách. Ve vyjednávání se ale budeme snažit být maximálně vstřícní.“

Názor prezidenta svazu Matyáše, že státní pokladna na tom ještě není tak špatně, aby musela omezovat i veřejné instituce, příliš nesdílí ředitel Odboru strategie na ministerstvu dopravy Luděk Sosna.

Nové ideje ve strategickém dokumentu

„Situaci v resortu dopravy teď odráží rozhodnutí vlády a její přístup ke snižování státního deficitu. Kapitola doprava byla poznamenána tím, co všichni odborníci ví – velmi razantní snížení finančních prostředků asi o třicet miliard, což se negativně projeví v oblasti realizačních a projektových firem,“ tvrdí.

Jak informuje, minulý týden ministerstvo oficiálně prezentovalo dokument s názvem Strategie dopravy jako nevyhnutelná součást rozvoje České republiky do roku 2025. „Snažili jsme se nastínit klíčové ideje a vytvořit tak základ pro úvahy do roku 2025.“

„Reflektujeme to, co se děje v republice, to, na čem se dohodla vláda a i naše odhady finančních možností, které jsou spojeny s rozvojem dopravní infrastruktury, jsou spíše racionálnější,“ myslí si.l

S dalšími jednáními však Sosna počítá, pokračovat prý budou. „Startovní dokument jsem vytvořili jako něco, o čem chceme dále hovořit. Materiál vzbudil velkou pozornost veřejnosti. Jsou tam témata k diskuzi; ať je to otázka projektů PPP, financování dopravní struktury obecně, rozšiřování mýta na další části komunikace, transformace železničního sektoru nebo relokace finančních prostředků v rámci Operačního programu Doprava,“ dodává Luděk Sosna.

Mariana Zapotilová, David Šťáhlavský Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme